Tweemaal goud voor DDB op Epica

epica berlin une

Awards / News

epica berlin
Voor het 29e opeenvolgende jaar bekroonde Epica het creatieve werk van bureaus uit de hele wereld. Tijdens de ceremonie in Berlijn (op 19 november) werden vier Grands Prix uitgereikt aan overgelukkige winnaars.
De Grand Prix 'Press' eerde het werk van Adamandeve DDB (UK) voor de heel klassieke campagne 'John Lewis Southampton': drie printadvertenties voor de winkelketen John Lewis. De betrokken 'departement store' heeft zijn uitvalsbasis in het zuiden van Engeland en een maritiem thema heeft dus wel degelijk zin.
john lewis 1john lewis 2john lewis 3
De Grand Prix 'Outdoor' ging naar Demner, Mercilek & Bergmann (Oostenrijk) voor de campagne 'Traffic Lights' voor het automerk Mini. Binnen de jury bestond nochtans discussie over deze Grand Prix.
Mini trafic lights
De Grand Prix 'Digital' was weggelegd voor J. Walter Thompson Amsterdam, met dank aan de campagne ' Taste the Translation' voor de vertaalrobot ElaN. In een onlinevideo koos die ervoor om zich op een amusante manier te laten vergelijken met de reus Google Translate.

De Grand Prix 'Film' tot slot beloonde het werk van het productiehuis  Watts of Tokyo Inc. voor de verrassende onlinevideo 'High School Girl?', gemaakt in opdracht van het Japanse cosmeticamerk Shiseido.

Waar blijven de Belgen? Ha ja, er waren natuurlijk ook Gold, Silver en Bronze awards. En van de zes Belgische bureaus (zes deelnemers, waarvan twee die de shortlist hadden bereikt) is het enkel DDB Brussels  die mag vieren - met twee Epica Awards, Gold in de categorie Digital en Bronze in de categorie Creative Technology, voor de app 'Phone Address', ontwikkeld voor Base. Een creatie die al Silver had opgeleverd tijdens Cannes Lions in juni 2015.

Benieuwd naar de andere resultaten? Klik dan hier voor de website van Epica. Ter herinnering: de Epica Awards is de enige internationale competitie in onze sector waar de jury uitsluitend  bestaat uit journalisten van de in marketing, communicatie, media en reclame gespecialiseerde pers. PUB is al sinds het begin in 1987 partner van Epica.
En enkele feiten en cijfers om af te sluiten:
Het netwerk van het jaar is BBDO, met 43 awards, waarvan elfmaal Gold.
Het bureau van het jaar is voor de tweede opeenvolgende keer Adamandeve DDB, ditmaal : dankzij 14 awards, met daarbij een Grand Prix en viermaal Gold.
Het Verenigd Konikrijk prijkt helemaal bovenaan met 51 awards, met daarbij een Grand Prix en een mooie 16 Gold awards.