WAT WILLEN WE EIGENLIJK ?

PUB_WIM_DE_MONT

Onze privacy vinden we belangrijk. Dat weerhoudt ons er niet van om bewust of onbewust persoonlijke gegevens op digitale wijze te delen. Hoe ver willen we daarin gaan? En hoe principieel zijn we? Vragen waarop een ongenuanceerd antwoord niet voor de hand ligt. Enkele maanden
geleden kocht ik een nieuwe auto. Die bolt goed, dank u. De weken voor de aankoop bekeek ik de website van het betrokken merk, speelde met de configuratiemodule enzovoort. Meteen ging bij mijnheer Algoritme een mistlampje. Tot vandaag krijgt ik zowat elke dag digitale reclame te zien voor de auto die ik toen kocht. En hoe leuk die auto ook is, ik ga echt geen tweede exemplaar kopen.

Stoor ik me aan die reclame? Een beetje, dat geef ik toe. Al vind ik het ook grappig. En absurd, want dat automerk gooit al maanden geld weg. Andere automerken verbranden eveneens geld op die manier. Is het wel slim om me hieraan te storen? Heb ik liever dat mijnheer Algoritme wéét dat ik die auto kocht, en in de plaats van autoreclame advertenties voor reizen afvuurt? De kinderen zijn ongeveer het huis uit, zoals mijnheer Algoritme weet, en misschien wil ik vaker een weekendje weg. Met mijn vrouw, zoals mijnheer Algoritme natuurlijk ook al weet. Welke steden bezochten we recent (zie zoekopdrachten, zie reserveringen online)? En welke stad zou nu dus onze voorkeur kunnen krijgen? En kijk, enkele eerder bezochte hotels hadden een binnenzwembad, ze weten wat ze mogen suggereren…

Zitten we daarop te wachten? Of wil ik niet dat ‘men’ weet wat ik doe en koop? Dat is het grote dilemma. Voor mezelf als consument, maar ook voor wie producten of diensten aan de man of vrouw wil brengen. Het gulden midden? Tja, heeft de digitale snelweg wel een middenstrook? En het gulden midden kan soms saai zijn. Surprise me! Misschien vind ik reclame voor producten of diensten waar ik op dit moment niet over peins, eigenlijk wel het leukst. En als die producten of diensten op een verrassende, creatieve manier tot bij mij komen, laat ik me misschien overtuigen. Want onder ons: ik ben niet graag ‘predictable’… U wel?