ALLES ONDER ÉÉN DAK: DE LOGISCHE STAP

Nikolas Andries

Red Bull verkoopt energiedrank, maar richtte als pionier in contentmarketing een eigen mediabedrijf op ter productie van ‘owned content’ die men verspreidt via ‘owned channels’. Netflix is een streaming service, maar produceert eigen series zodat ze geen ‘third party’ maar ‘owned’ series kunnen uitzenden. YouTube is een videoplatform voor consumenten, maar bouwde eigen studio’s uit die het, inclusief productiemateriaal, verhuurt aan derden zodat die producties kunnen maken die ze dan uitzenden op YouTube. Uiteraard is Panamagroup niet van de grootte van de genoemde bedrijven, maar als voorbeeld toont het duidelijk aan dat schaalvergroting, integratie en logica hand in hand gaan. Waarom zouden we diensten waarvan we gebruik maken, niet zelf in handen nemen?

Toen Panama in 2002 startte als importeur en distributeur van fast moving consumer goods, deelde het resources met andere (niet-concurrerende) spelers. Dat bleek een gouden zet. Vanuit die gedachte zijn we stelselmatig nieuwe departementen blijven uitbouwen volgens de logica van de geïntegreerde aanpak. Met ons bedrijf groeide niet alleen ons netwerk maar ook de nood aan nieuwe krachten. Dus werden we een HR-partner voor tal van multinationals en leverden we salesmensen en specialisten in merchandising, salescampagnes en visibiliteit. Optimale visibiliteit bracht op zijn beurt logistieke noden met zich mee, dus waren een opslagplaats, IT-afdeling en WMS-systeem de logische volgende stappen. Voor klanten die ons om brand activation vroegen, deden we een beroep op het eventbureau 24Seven, dat we in 2012 overnamen. Ook hieruit volgde opnieuw een synergie in twee richtingen: klanten van onze eventdivisie konden we logistiek en sales aanbieden, en omgekeerd konden we klanten waarvoor we al logistieke oplossingen en verkoopdiensten leverden, nu ook events aanbieden. Om onze drie divisies verder te versterken vanuit die geïntegreerde aanpak, brachten we alles in 2016 onder één overkoepelend merk: Panamagroup. Zo zijn we uitgegroeid tot een bedrijf dat zowel HR, logistiek & sales als events huisvest– een deels organisch gegroeide, maar anderzijds bewusteen vooral logische keuze.