Een betere wereld

Rachid Lamrabat

Merken nemen steeds meer de verantwoordelijkheid om zich maatschappelijk te engageren. Niet alleen om economische reden maar ook omdat ze echt geloven dat wij samen de wereld beter kunnen maken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Een term die anno 2017 niet meer over het hoofd mag en kan gezien worden. De Europese Commissie herdefinieerde MVO in zijn vernieuwde EU-strategie 2011-2014. MVO is de verantwoordelijkheid van ondernemingen voor het effect dat ze op de samenleving hebben. Profit, people en planet vormen hier de drie dimensies die zorgen voor een gedeelde meerwaarde in de maatschappij. De dimensie people genoot nog nooit van zoveel aandacht. Hier zou ik graag op willen ingaan.

Het presidentieel decreet voor een tijdelijk inreisverbod tegen inwoners van zeven moslimlanden van Amerikaans president Donald Trump zorgde over heel de wereld voor ontzetting, kritiek en ongeloof. Voor mij was het niet anders. Ikzelf werd door verstomming geslagen. Zaterdag, de dag na de afkondiging van het decreet, zorgde voor de nodige chaos in internationale luchthavens. Buitenlandse vliegtuigmaatschappijen zoals KLM, EgyptAir en Qatar Airways lieten passagiers uit de betrokken moslimlanden niet vertrekken naar de VS. Is deze moslimban wel degelijk een kwestie van nationale veiligheid of druist dit in tegen het discriminatieverbod? Na dagenlange protesten hield de Amerikaanse justitie het presidentieel decreet tegen. Ook wanneer Donald Trump in hoger beroep ging, bleef het inreisverbod opgeschort. De vraag is alleen maar, voor hoelang?

Grote multinationals bleven echter niet bij de pakken zitten. 97 bedrijven, waaronder Apple, Facebook, Twitter, Microsoft, Google en Airbnb, spanden een kortgeding aan om openlijk een duidelijke boodschap mee te geven: wij gaan niet akkoord met de moslimban en wij staan achter immigranten die onze natie groots hebben gemaakt. Daarnaast krijgt het immigratiebeleid van de Amerikaanse president alsmaar meer kritiek uit het bedrijfsleven.

Een maand na de commotie rond het presidentieel decreet vond de Super Bowl 2017 plaats. Als een van de belangrijkste sportevenementen in de Verenigde Staten is dit het moment bij uitstek om als bedrijf opgemerkt te worden. Wat me dit jaar wel opviel, waren de commercials met een maatschappelijke boodschap. Je kan het al raden, tegenwind op het immigratiebeleid van Donald Trump. Ik legde al snel de link met de term maatschappelijk verantwoord ondernemen, meer bepaald met de dimensie people. Zwijgen kan gewoonweg niet meer. Coca-Cola giant hernam de versie van ‘America the Beautiful’. De commercial promoot optimisme, inclusiviteit en menselijkheid. Airbnb tekende expliciet kritiek tegen de afgekondigde migratieregels, met als boodschap ‘We all Belong.’ Op die manier maakt het bedrijf duidelijk dat de standpunten van Trump niet overeenstemmen met de missie van Airbnb.

Na de Super Bowl vonden de 59este jaarlijkse Grammy Awards plaats. Wat ik frappant vond, was de anti-Trump commercial van de Amerikaanse concern Nike. Verschillende endorsers, waaronder atleten en zangeres Alicia Keys, verschuilen zich achter volgende statement: “Not your looks or beliefs. Quality should have no boundaries. The bonds we find here should run past these lines.” Concreet roept Nike op voor gelijkheid, wat je achtergrond ook is. Kort daarop empowerde Nike in het Midden-Oosten Arabische vrouwen en moslima’s om te doen wat ze graag doen: skateboarding, boksen, voetballen, ijsschaatsen,… Een sterke en expressieve boodschap die zonder enige twijfel de doelgroep tot actie zal aanzetten.

Ik vind dat we de verantwoordelijkheid hebben om ons te blijven inzetten voor de maatschappij en te vechten voor menselijkheid en rechtvaardigheid. Hoe gek dat ook klinkt. De moslimgemeenschap bestaat uit individuen die net zoals jij en ik opgegroeid zijn met bepaalde waarden waarin ze sterk in geloven. Ze verdienen om gelijk behandeld te worden, erkend te worden en om vooral gerespecteerd te worden. Modellenbureau IMG strikte de 19-jarige Somalisch-Amerikaanse moslima Halima Aden. Ja, ze draagt een hijab en ze is gekleed in traditionele kleding. Bij het badpakkendefilé droeg ze een boerkini. Een mooie boodschap over schoonheid en diversiteit. Het bureau wil haar koste wat het wil blijven representeren en is er zeker van dat het model kan uitgroeien tot icoon binnen de gemeenschap. Ik geloof er alvast in.

Er kan duidelijk gesteld worden dat bedrijven geen blad meer voor de mond nemen. Niet akkoord met politieke standpunten? Dit wordt zowel op sociale media als in de pers openlijk gedeeld. De consument wordt kritischer en dit is niet anders voor de moslimconsument. Ook zij maken duidelijk als ze niet eens zijn met een bepaald standpunt en ontevreden zijn.