Geluidspollutie. Een ode aan schoonheid

PeterToonImage
Vanaf het moment dat we ‘s morgens opstaan, horen we geluiden. Je alarm, huilende kinderen, elektrische tandenborstel, koffiemachine, broodrooster, radionieuws, verkeer, lift, je baas.
Geluid is overal en altijd aanwezig. We bekijken uitgesteld een TV-programma met de dagelijkse portie video’s op Facebook op de achtergrond. De kinderen streamen Play Doh-filmpjes op de iPad. De bovenburen geven een afterwork drink. We leven dag in dag uit in helse geluidsvervuiling.
Het wordt er niet beter op als je de radio aanzet. De éne na de andere adverteerder vindt het nodig om te roepen op antenne. Want als je roept, word je gehoord.
Op Spotify is het een sport geworden om de luisteraar om ter hardst te irriteren zodat hij zo snel mogelijk zou overschakelen naar een premiumaccount.
Tegelijkertijd is er de hype en de noodzaak van onthaasting, escapisme en delen we massaal prachtige filmpjes en foto’s in vintage, sepia of #nofilter.
Maar op het gebied van radio is het ver zoeken naar onthaasting. Waar is de Nowness van de audio, de Kinfolk van de muziek ? De Fubiz van de radiospot? In een reclameblok vind je die niet.
“Mooi” is een term die je niet vaak zal tegenkomen in een creatieve review. “Mooi” is iets voor Instagram, niet onderbouwd en onverkoopbaar.
En toch, waarom zou schoonheid niet aanwezig kunnen zijn in een radiospot? Waarom kunnen we niet streven naar minder vervuiling van onze ether?
Als we de Sad-campagne van KFC horen, Grand-Prix in Cannes vorig jaar, dan vinden we die vooral grappig, goed geschreven. Strategisch gedurfd. Dat deze promo-spot daarenboven ook gewoon heel erg mooi is, wordt weleens vergeten.
Deze schoonheid maakt misschien wel het verschil tussen een goed idee en een winning radiospot. Aan het creatief talent in ons land zal het zeker niet liggen. Aan het productietalent en goesting ook niet.
Laten we daarom zoveel mogelijk naar schoonheid streven.
Wat we nodig hebben zijn moedige adverteerders die geloven in radio als medium. Een medium waarin je ook eens iets anders kan doen dan schreeuwen dat je bij aankoop van 4 chipolata’s er deze week maar liefst 2 gratis bij krijgt.