Het Atomium

Werner Van Reck kopie
Een prachtige architecturale parel aan de noordrand van Brussel en een sterk symbool waar ons land trots op mag zijn: de negen provincies.
Wat een concept! Elke bol met zo’n diameter van 18 meter staat in verbinding met dikke buizen waarin een roltrap loopt. Je kan er met gemak, en zonder er een regenbui voor hoeven te trotseren, van Limburg naar pakweg West-Vlaanderen gaan en à la limite nog gauw langs Henegouwen passeren.
Het is haast onbegrijpelijk dat er nog niemand aan heeft gedacht om elke bol de kleur van de provincie te geven. Of binnenin elke bol de desbetreffende streekproducten aan te bieden! Die zou je zelfs op de e-shop van atomium.be (een mens moet ook al eens digitaal denken) moeiteloos vòòr 23.59 uur kunnen bestellen om die dan de volgende ochtend al op je ontbijtbord te vinden.
En wat een onontgonnen terrein hier nog ligt voor elke provinciale dienst voor toerisme: elke Japanner kan zowat in een handomdraai België ontdekken en proeven!
Het Atomium bij avondlicht: die fonkelende lichtjes aan de buitenkant van elke provincie.
Het is niemand duidelijk wanneer die nu wel of niet moeten branden, maar feit is dat ze dat wel doen als bijvoorbeeld de Rode Duivels spelen. Beeld je in dat we met een appje die lichtjes kunnen bedienen in de kleur die we willen! Dat iedereen met een smartphone z’n gemoed kan uiten in kleur en er heel der provincies mee kan lastig vallen. Of als Radja dan toch nog eens wordt opgesteld, heel het Atomium enthousiast rood kleurt!
Nu we, met de vlotte hulp van Marks digitale platformpje ons hele leven hebben prijsgeven en al die data worden omgezet in A.I. zouden we ook de gemiddelde gemoedstoestand van de Belg in kleur kunnen weergeven, elke morgen opnieuw, een soort barometer van ons dagelijkse happiness-gehalte. We activeren dan iedereen om te sharen of te liken om zo een ranking te bekomen en te weten welke provincie het gelukkigst is.
Als kers op de taart krijgt deze provincie het Atomium een jaar gratis mee naar huis om op het eigen grondgebied te zetten. Een soort wisselatomium, zeg maar!
Hoe activerend, wervend, experiencing, engaging en meaningful kan het eigenlijk nog worden?
Of gaan we nu met z`n allen blìjven volhouden dat het hier gewoon gaat om de uitvergroting van een nietszeggend ijzerkristal?
Komaan, het mag toch allemaal wat disruptiever.