Het zal creatief zijn of niet zijn

SteveBrouwers-0371_jj
Een tijdje geleden zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS, dat indien we geen oplossingen vinden voor het uitgesteld kijken, VIER VIJF en ZES over twee jaar niet meer bestaan. Natuurlijk zullen wij over twee jaar nog bestaan, maar er zit wel waarheid in het feit dat we rekening moeten houden met het uitgesteld kijken. We moeten weer manieren vinden om mensen ook naar reclame te laten kijken. Toen ik vorig jaar langs enkele reclamebureaus ging en probeerde daar de hand te reiken om onze zenders te gebruiken voor creatieve reclame-experimenten, kreeg ik soms als vraag wat ik ga doen aan de slechte reclame in de reclameblokken. Wel, dan val ik achterover van verbazing. Ik denk niet dat dat alleen onze taak is, we moeten dit samen doen.
Het is een gedeelde verantwoordelijkheid om te experimenteren, samen moeten we nadenken hoe we reclame weer naar een hoger niveau kunnen tillen. Natuurlijk moeten wij als zenders verschillende mogelijkheden aanbieden aan de creatieve bureaus, onze programma’s openstellen en onze goede wil tonen, maar geloof me: die bereidwilligheid is er. Dit hebben we vorig jaar in De Slimste Mens bewezen met een creatieve samenwerking met Lotto en Mortierbrigade waar we aantoonden dat hoe Erik Van Looy aan zijn kandidaten voor De Slimste Mens kwam volledig op het toeval berust. Net zoals je ook gewoon de Lotto kan winnen. En nog rond De Slimste Mens lieten we het publiek aan het woord over de Boxx van ENGIE Electrabel. En we blijven innoveren met de pauzeknop en SBS Smart Ad, waar we nu perfect bepaalde kleine en welomschreven doelgroepen kunnen bereiken.
Maar ook de reclamebureaus moeten bereid zijn om verder te denken dan de 30 sec spot. Hoe kunnen zij hun klanten een forum geven op onze zenders? Een open vraag met volgens mij maar één antwoord: het zal creatief zijn, of niet zijn.