INFLUENCERS IN DE MEDIAMIX

sam sisk
Steeds meer bedrijven willen hun boodschap laten verspreiden via ‘influencers’. Niets zo sterk als iemand die jouw verhaal verkondigt aan zijn of haar duizenden volgers, toch? En wat moet dat kosten binnen de totale mediamix? Geef je in tijden van moordende algoritmes beter je geld aan ‘influencers’ dan rechtstreeks aan Mr. Zuckerberg? Een influencer laat zich echter niet louter kwantificeren als een nieuwe vorm van media buying. Het gaat in eerste instantie om de kwalitatieve match tussen het merk en de influencer. Kan die laatste de boodschap en waarden sterk vertalen naar zijn/haar publiek?
Traditionele spots kan je strak regisseren, maar ‘influencer generated content’ vereist langs
de kant van bedrijven en agency’s een andere benadering; met meer exibiliteit en vertrouwen. Iedereen spreekt over ‘authenticiteit’, maar soms wordt vergeten dat influencers worden gevraagd omwille van hun visie/expertise en eigen communicatiestijl. The message is the medium is... their message.
Ook de ‘influencer’ moet op zoek naar een nieuwe aanpak: een met groeiende professionaliteit, meer (zelf)respect en grote aandacht voor creatieve storytelling. Om mooie deals binnen te halen zal er meer nodig zijn dan alleen maar gegoochel met indrukwekkende statistieken. Creatieve matchmakers met een groot kwalitatief netwerk en kennis op gebied van coaching en productie zullen mee het verschil maken. En dat is geld waard. #reclame