Is dit alles?

PUB_WIM_DE_MONTIs dit alles? Doe Maar vroeg het zich al af, enige tijd geleden. We weten het wel, hoor: het is niet alles. Alles wat we vandaag (menen te) kennen, kan morgen veranderd of vervangen zijn. Vinger aan de pols houden, openstaan voor wat op ons afkomt: het hoort er nu eenmaal bij.

Of niet? Want de kern van de zaak verandert vaak nauwelijks of niet. Neem nu, geheel willekeurig, de media. Er wordt minder gelezen, zegt de ene. Er wordt helemaal niet minder gelezen, er wordt ànders gelezen, zegt de andere. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om veel preciezer adverteerders in contact te brengen met de consument. We kunnen heel nauwkeurig zien wie wat doet en wie welke interesses heeft. Ja, als we weten wie de computer bedient en als onze advertentie niet op pakweg een foute website is terechtgekomen, bromt er iemand. Technologie wordt overigens vaak ingezet om ‘de mens’ beter te leren kennen. En dan blijft de kern van de zaak inderdaad: de consument kennen om die vervolgens te raken met de juiste boodschap (op de juiste plaats en op het juiste moment, u weet dat intussen).

Is dit alles? Neen, natuurlijk niet. We moeten weten wanneer we welke technologie inzetten. Meer dan ooit gaat het om een mix van boodschappen, een mix van platformen en een mix van doelgroepen. En de mix van vandaag ziet er anders uit dan die van morgen. Digital, technology, content, experience en big data, dat waren de kernwoorden van de UBA Trends Day 2017. Op ieder van die terreinen moet elke speler, van adverteerder over strategie en creatie tot mediaplanning en live communication, een steentje bijdragen. En al is de kern van de zaak dus onveranderd gebleven – ten overvloede: de consument kennen om die vervolgens te raken met de juiste boodschap –, we hebben met zijn allen steeds meer nieuwe ‘tools’ nodig om dat doel te bereiken. En echt: met zijn allen. Bij PUB proberen we dat te doen met goede en slimme content, op meerdere platformen. De ‘nieuwe’ PUB draait op volle toeren, we slaan stilaan onze vleugels uit. Met de Breakfast Sessions, in samenwerking met Belga News Agency. Met PUBInsights, in samenwerking met The Cube en Nielsen. People meer dan ooit Unified around Brands. En is dit alles? You ain’t seen nothing yet.