IS UW MERK POLITICAL CAMPAIGN PROOF?

bram swaerts
Stel dat uw merk op dezelfde manier behandeld wordt als een politieke partij in verkiezingstijd. Een publieke rechtstreekse aanval van een concurrent. Een actiegroep of een ontevreden klant die zijn ongenoegen uit over uw activiteiten. Een medewerker die openlijk de bedrijfsstrategie in twijfel trekt. Hoe lang zou uw merk het volhouden? Hoe zou uw organisatie ermee omgaan?
In toenemende mate gaan de gesprekken met onze klanten over dit soort uitdagingen. De mediacyclus is steeds korter en heviger en steeds meer actoren voelen zich betrokken. Mechanismen zoals dark PR, astroturfing, microtargeting en (deep) fake nieuws fungeren als brandversnellers. Weinig organisaties kunnen zichzelf hiertegen immuun verklaren. Het is dan ook essentieel om – in tempore non suspecto – reputatiekapitaal op te bouwen. Dat doe je in een strategisch communicatiekader.
Politieke partijen worden bijna dagelijks geconfronteerd met dergelijke situaties, en zijn er dan ook erg goed in geworden. Framen van thema’s is zo een vast onderdeel van moderne politieke communicatie: welke invalshoek kies je om het onderwerp te benaderen? Welke oorzaken en gevolgen verbind je daaraan en welke niet? Welke beelden en metaforen versterken dat? Wie erin slaagt om zijn visie op de wereld dominant te maken, wint het debat en bouwt weerstand op voor wanneer er tegenstand komt. Ook merken zouden zich dus ‘political campaign proof’ moeten maken. Alleen zo bouw je vandaag reputaties – en behoud je ze.
De dynamieken van de politieke marketing zijn dus al lang geen vak apart meer. Marketing wordt politieker, net omdat bedrijven en andere organisaties steeds meer voor hun integrale verantwoordelijkheid worden geplaatst. Er zijn meer parameters om organisaties te beoordelen. Meer spelers die zich betrokken voelen. En dit binnen een meer dynamische omgeving. Klassieke en politieke marketing: bien étonnés de se trouver ensemble. Laat de verkiezingscampagne maar beginnen!