iVOX peilt naar merkperceptie Effie

Effie Awards

Awards / News

Effie Awards

Met een spontane top of mind awareness van 83% is Effie voor adverteerders, creatieve en media agencies dé referentie als het over effectiviteit van marketingcommunicatie gaat, zo blijkt uit recent onderzoek van iVOX naar de merkperceptie van Effie in België.

Ruim 2 op 3 ondervraagde marcom professionals bevestigt dat Effie slaagt in haar opzet om effectieve marketingcommunicatie op de kaart te zetten, onder meer via de erkenning van cases met een bewezen business impact. Deze perceptie leeft quasi unaniem onder de deelnemers aan het onderzoek die ooit een Effie case indienden.

Ruim de helft van de ondervraagden bevestigt dat het winnen van een Effie Award een boost aan de carrière van de winnaars geeft. Voor bijna 1 op 3 is het zelfs de enige award die er echt toe doet in de marketingwereld. « Uiteraard zijn we blij met deze resultaten. De beste reclame komt van tevreden consumenten.  Effie helpt marketers bewijzen dat hun investering heeft opgebracht en dat effectieve communicatie bijdraagt tot een positieve P&L, » aldus Birgit Heymans, director Effie Belgium.

De bevraagde marcom professionals associëren Effie spontaan met communication effectivenes, focus op impact met bewezen resultaat en awards. Deze spontane associaties stemmen overeen met de basiselementen uit de missie van Effie. 8 op 10 respondenten beschouwt de Effie organisatie als professioneel, inspirerend en relevant. 6 op 10 overweegt een case in te dienen en onder wie al ooit een case indiende, zegt 80% dit opnieuw te willen doen.

Uit de studie blijkt ook dat de naamsbekendheid van Effie lager ligt bij generation Y, bij media agencies en adverteerders. De awards worden ook nog voornamelijk geassocieerd met grote merken en above-the-line campagnes. De feedback waarom een case wel of niet wint mag volgens de ondervraagden nog uitgebreider. « Deze survey toont aan dat we niet genoeg kunnen blijven hameren op het belang van effectieve marketing communicatie binnen àlle sectoren - onafhankelijk van mediumtype & budget, » aldus Marc Frederix, voorzitter Effie vanuit de UBA.

Op 28 september is het uiteindelijk zo ver: dan vinden het Effie Effectiveness Forum en de Effie Awards Ceremony plaats. Ook u kan uw case nog indienen. Registeren kan tot en met 31 maart, case material indienen kan tot uiterlijk 31 mei.