Niet te vergeten…

150925_PUB PHILIPPE_07Als ik in mijn achteruitkijkspiegel zie, dan ben ik blij met de rijkdom van merken, bureaus en media – een trio dat schittert in alle palmaressen, of ze nu creatief of mediageniek zijn. 2017 is het jaar van Ikea en DDB: zowel voor de adverteerder als het bureau was het een smetteloos parcours. In een ander register heeft Radio 2 zich ontpopt van een kanariepietje tot een volwassen roodborstje dat eender welk publiek overstemt. En wie kan zich op sociaal vlak nog meten met Facebook? Andere media kunnen het sociaal netwerk financieel alleen maar benijden: de reus uit Palo Alto hoeft zich zelfs niet meer te bukken om de bankbiljetten op te rapen. Op het Filmfestival van Cannes verraste voorzitter Pedro Almodovar dan weer de achterhoede van de media en de duistere bioscoopzaaltjes met zijn houding: de toekomst is aan de deeleconomie en de genrecrossings. Van Airbnb over Uber tot en met Zip Car is de trend vluchtig. Maar laten we naar de goede kant van de zaken kijken – die ons minder materialistisch maakt. We hoeven geen Pulitzerprijs te betrachten om te begrijpen dat achter de schijnbare vluchtigheid van al deze trends een keihard economisch mechanisme schuilt... De camouflage is perfect bij deze van nature mainstream tendensen.
Laten we van de zomer genieten om de betreden paden te verlaten. Laten we de media herontdekken zonder algoritmes. Laten we de originele artistieke creativiteit opnieuw ontdekken. Laten we de lokale media opnieuw waarderen. Laten we opnieuw praten en elkaar opnieuw ontmoeten. Laten we de essentie niet vergeten...