OM NOG EEN KEUZE TE HEBBEN

Astrid_Jansen_18
Ik zal het eerlijk zeggen, het kan me niet schelen dat Google mijn seksuele voorkeuren kent via mijn favoriete erotische sites. Maar wat me het meest stoort, is dat Netflix – sinds het mijn verslaving aan komedies kent – alle films in zijn catalogus van-uit een komische hoek presenteert. Zo bestempelt het platform films even deprimerend als die van de gebroeders Dardenne als komisch. Dat irriteert mij, omdat het ook mij zo labelt. Sinds enkele jaren voedt de samenleving een psychologisch verontrustende paradox.
Ze zegt « wees jezelf », maar tegelijk steektze je in een hokje. Wel, mijn identiteit is meervoudig, ziet u? Na een moeilijke nacht had Spotify een week nodig om te begrijpen dat ik niet echt een grote fan ben van Céline Dion. « Hé, het was maar om te lachen! » U begrijpt het: ik ben bang. Bang dat algoritmen mijn singulariteit en behoefte om verrast te worden vernietigen. Bang dat het internet zich voortdoet als Ik. Bang om langs een filter te passeren. Alleen ben ik klein in vergelijking met GAFA (Google, Apple, Facebook en Amazon) en ASNS (Amazon, Spotify, Netflix en Steam), die gegevens inpalmden zoals anderen olie. Kunnen we een klacht indienen tegen een algoritme? Het is misschien wat extreem, maar een specialist noemde data de derde plaag van de mensheid, na Hitler. Data zijn een soort Big Brother-technologie die het denken van de wereld beheerst. Een enorme kracht in de handen van een paar mensen.
Het debat over ethische kwesties die door algoritmen zijn opgeworpen, mengde zich daarom in alle aspecten van ons dagelijks leven op hetzelfde moment dat de algoritmen zichzelf onaangekondigd introduceerden. Luid niet meteen de alarmbel. Diezelfde algoritmen kunnen ook de media ondersteunen en het mediagebruik verbeteren. In een maatschappij waar de overvloed aan content ongezond is geworden, is kunstmatige intelligentie de enige oplossing voor meer leesbaarheid en relevantie. Al is hun effect bijna pervers... we hebben ze nodig! En dus moeten we er mee leren leven. Daarom moeten we opvoeden en debatteren om onze vrije wil en ons kritisch denken te blijven gebruiken. We mogen ons niet laten manipuleren, maar moeten ons verlangen naar ontdekking behouden! Waarom niet beginnen met algoritmeonderwijs op school? In welke vorm, dat valt nog te bekijken. Laat ons in ieder geval proberen dit probleem op te lossen, nu het deel uitmaakt van ons dagelijks leven.