Waarom lijkt alle content op elkaar?

KoenDenolfWaardevolle verhalen brengen die een specifiek publiek aanspreken en een sterke merkidentiteit uitstralen, daar gaat over in contentmarketing. Maar te vaak haalt de marketing het van de content. Voor je het weet ben je het zoveelste recept aan het bloggen of alweer aan het tonen waar je met die nieuwe wagen op vakantie kan gaan. Boeiend? Misschien. Origineel? Not so much. Om op te vallen en blijvend te boeien moeten we sterker inzetten op de content in contentmarketing.

Coolblue is meester in het brengen van originele verhalen, wars van enige SEO-waarde. Zo kunnen klanten zelf content creëren met Pakketpret: ga volledig loos met onze blauwe dozen en deel vooral het resultaat. Op Youtube maken ze interessante zijstapjes met hun producten, zoals de reeks over hoe je oordopjes kan dragen. Of wat dacht je van een ludieke video waarin Sinterklaas het bedrijf overneemt?

Ook mooi en verfrissend zijn de filmpjes van de vakbond FNV, onder de noemer ‘Zo werkt Nederland’. Eerlijke verhalen, van echte mensen, die over dagdagelijkse beslommeringen rond hun job spreken. Geen gekleurde hesjes in de buurt.

Contentmarketing is nog te veel een invulling van de meest gebruikte keywords. Het gevolg is dat iedereen zowat hetzelfde doet. Strategisch allemaal correct en 100% SEO gecheckt, maar wat zegt het over jouw merk? In een recente studie van ICMF staat dat merken de komende jaren meer gaan inzetten op kwaliteit versus kwantiteit. Dat betekent content creëren die anders en beter is, content waarmee je als merk een statement maakt.

Bij deze een oproep aan onze Belgische contentmarketeers: mag het iets meer zijn?