(Winter in) Atypisch Antwerpen

Patrick Clymans

Binnenkort kunnen we ons allemaal opnieuw verwarmen op tal van gezellige kerstmarkten en heel wat winters vakantieplezier beleven. Voor veel steden een vorm van citymarketing, die niet noodzakelijk op de korte termijn mikt. Zo kan je ook in Antwerpen vanaf 10 december in hartje stad alle ingrediënten kan vinden voor een fantastisch eindejaar. ‘Winter in Atypisch Antwerpen’ belooft alweer onvergetelijk te worden. Maar ‘Atypisch Antwerpen’, waar staat dat eigenlijk voor?

Atypisch Antwerpen werd twee jaar geleden in het leven geroepen door Duval Guillaume. Antwerpen heeft vier grote troeven: het is een stad aan de stroom, een creatieve stad, een innovatieve kennisstad en een metropool op mensenmaat. Atypisch Antwerpen is een overkoepelende campagne ter promotie van Antwerpen als unieke metropool. Het vertrekpunt van de campagne is dat Antwerpen een stad aan de stroom is. Alle invloeden uit haar rijke geschiedenis hebben geleid tot een uniek DNA: Antwerpenaren zijn rusteloos. Ze dromen telkens van iets anders, iets beters. Ze stellen zichzelf continu in vraag en vinden zichzelf opnieuw uit. Is er een nieuw initiatief in Antwerpen? Dan zijn ze heel trots, maar na een tijdje gaan ze gewoon verder en spreken er al niet meer over. Antwerpenaren pakken dingen anders aan, ‘atypisch’ dus. Zo staat de oudste wolkenkrabber van Europa in Antwerpen, maar huizen de jongste ondernemers erin. Een voorbeeld van hoe dingen hier in Antwerpen op een atypische manier gebeuren. Dat rusteloze maakt Antwerpen tot een unieke metropool.

De afgelopen twee jaar is gebleken dat Atypisch Antwerpen voldoende tot de verbeelding spreekt. Zowel bij externe doelgroepen als bij ‘interne’ stakeholders en de bewoners. En het is nu tijd voor de volgende stap. De rusteloosheid van Antwerpen leidt tot nieuwe, boeiende initiatieven. Het doel is om deze op te pakken en uit te spelen, om bewijs te voeren voor Atypisch Antwerpen. Een boeiend verhaal dat ongetwijfeld wordt vervolgd.