AMMA Awards 2023 : Tous les gagnants !

Awards / News

Tous les lauréats des Gold, Silver et Bronze des AMMA Awards (Annual Master in Media Awards) ont été proclamés pendant la cérémonie du 8 juin à l’Auditorium 2000 de Brussels Expo. La 18ieme édition en était une de tous les records : 178 dossiers soumis dans 15 catégories, jugés en plusieurs étapes par un jury composé de 150 professionnels issus de de tous les segments du marché.

And the winners are...

MEDIA AGENCY OF THE YEAR

Winner: Publicis Groupe

Nominees : Semetis, Outsight

MEDIA SALES HOUSE OF THE YEAR LEADERS

Gold: RMB

Silver: JCDecaux,

Bronze: Clear Channel

MEDIA SALES HOUSE OF THE YEAR CHALLENGERS

Gold: Trustmedia

Silver: MM Delhaize

Bronze: Lijncom

BEST USE OF DATA

Gold: Mindshare ; Nespresso , Boost sales thanks to cognitive load optimization

Silver: Semetis ; KitchenAid makes every data point count

Bronze: Clicktrust ; Voo Zuny , Beyond today's metrics

INNOVATION & DEVELOPMENT OF THE YEAR

Gold: AdSomeNoise ;  Dynamic interactive video at scale

Silver: Semetis ; GVRN - Saving business problems caused by data issues

Bronze: Publicis Groupe ; Zimmo Metahouse

BEST MEDIA STRATEGY

Gold: Initiative ; ING ,  Back to the top 

Silver: Space ; NMBS SNCB , The Test Pass

Bronze: MediaCom ; Fanta , Halloween

BEST USE OF PERFORMANCE MARKETING

Gold: Semetis ; Decathlon , Maximising  profitability with automated SEO-SEA synergies

Silver: Clicktrust ; Skoda ; How we are winning the upper funnel

Bronze: Mindshare ; Brussels Airlines , Customer experience optimisation

MEDIA ADVERTISER OF THE YEAR

Winner: José Fernandez, D’Ieteren 

Nominees: Myrèse Goyvaerts, Carglass ; Bjorn Van der Cruyssen, Colruyt Group

ADVERTISING BRAND OF THE YEAR

Gold: Fuze Tea - MediaCom

Silver: Kia - Havas Media

Bronze: Carglass - Semetis

MEDIA RESEARCH OF THE YEAR

Gold: VIA ; Attention, a Key Metric for your Video Plan

Silver: KANTAR ; AI to predict the performance of Video Ads

Bronze: Trustmedia|Mediafin ;  Power of Podcasts

BEST CREATIVE MEDIA USE

Gold: RMB / VAR / Clear Channel ; Proximus , Moment of the day

Silver: Publicis Groupe ; Zimmo Metahouse

Bronze: JCDecaux / Space/ Outsight ; Samsung Flip

BEST LONG-TERM MEDIA STRATEGY

Gold: Havas Media ; D&L , Merk voor en door de Belgen

Silver: Wavemaker ; Mondelez , Share the LUve

Bronze: dentsu ; Cristal ; Relaunching the first Belgian Pils

BEST USE OF NATIVE & CONTENT

Gold: Publicis Groupe ; #LikeABosch

Silver: Initiative ;  Cofidis , Partenaire de vos projets

Bronze: Publicis Groupe ; Zimmo Metahouse

MEDIA BRAND OF THE YEAR

Gold: VRT max - VAR/VRT

Silver: Nostalgie - NGroup

Bronze: Flair – Roularta Media Group

MEDIA SUSTAINABILITY AWARD

Gold: NGroup ; Divertir avec sens. Partager avec impact.

Silver: RMB ; Driver of a more sustainable advertising ecosystem

Bronze: RMG ; #RoulartaCares ; duurzame first movers met Brainprint

BEST USE OF 1 MEDIUM

Gold: EssenceMediacom & SILK; Proximus , Call mom

Silver: Ogilvy Social.Lab ; Vans x Twitch ,  Off the wall of fame

Bronze: Publicis Groupe/ Outsight ; Pearle , A Relaxed Holiday Starts with a Good Sight

MEDIA PERSONALITY OF THE YEAR

Wilfried Celis (DPG Media)


BONUS : Extrait du magazine AMMA (source fichiers AMMA)

MEDIA AGENCY OF THE YEAR

Winner: Publicis Groupe Media

Vorig jaar investeerde Publicis Groupe Belgium succesvol in 4 nieuwe bedrijfsactiviteiten – Content Suite, Dynamic Suite, Commerce Suite, Effects Suite – om op het vlak van media-expertise nog meer waarde te creëren. Een reorganisatie zorgde voor de combinatie van research en data in een uniek geïntegreerd strategisch aanbod en een efficiëntere structuur van de mediakennis. De ‘People Obsessed’ positionering stond in 2022 borg voor een resem grote klantenwinsten én een massieve groei in personeelssterkte (+30 % FTE’s). Diversiteit, billijkheid en inclusie zijn daarbij evidente begrippen geworden.

People Obsessed – de missie

Een gefragmenteerde mediaconsumptie, een problematisch bereik, een algemeen wantrouwen in technologieën en het heikele punt van de privacy: wie de aandacht van de mensen wil, moet meer dan ooit door hen geobsedeerd zijn. Zo ontstond een drieledige People Obsessed strategie.

  1. Een businessmodel: het model evolueerde in 2022 dermate dat het uitgegroeid is tot een unicum in de Belgische mediasector. Geïntegreerde strategieën vormen de ruggengraat van elke media-aanbeveling: research, datakennis, merk- en communicatiestrategieën worden krachtig samengevoegd in groei-audits en -aanbevelingen. De klantenrelaties werden gestructureerd rond Client Leads en Media Consultants.
  2. Slimme, innovatieve oplossingen: de ontwikkeling van deskundige, op concrete diensten en tools gebaseerde Suites heeft de interne structuur logischer gemaakt, zodat het productaanbod voor klanten en collega’s makkelijker te activeren is. Meteen focust het antwoord zich bij traditionele ‘pitches’ van meet af aan veel meer op toegevoegde waarde en groei. Daarin bleken het lokaliseren en uitrollen van gelokaliseerde internationale oplossingen (Epsilon, Growth OS) en de ontwikkeling van nieuwe, lokale tools (de Search Effects Tool in de Effects Suite, CitrusAd in retail media) essentieel.
  3. Een bedrijfscultuur: het model en de innovaties zouden waardeloos zijn zonder de belangrijkste troef: mensen. Om talenten aan te trekken en te behouden werd heel wat tijd en geld gestoken in interne training, zowel in ‘harde’ als in ‘zachte’ vaardigheden. Aangenaam zijn in de omgang, vrijgevig, nieuwsgierig, lef hebben, verantwoordelijkheid claimen, enz. zijn minstens even belangrijk als uitblinken in media-advies of blijk geven van digitale uitmuntendheid of commercieel vernuft. Voor al die zaken bestaan cursussen.

Voor het tweede jaar op rij werd zo het ‘Great Place To Work’ bel verdiend.

Een missie die de business aanstuurt

2022 was commercieel voor Publicis Groupe het beste jaar ooit. Een resem internationale pitches met lokale relevantie werden in succesverhalen omgezet. Met +51 % vs. 2021 werd de grootste omzetstijging in de sector gerealiseerd wat een stijging in het marktaandeel opleverde van 6,1 naar 9,3 %. De Client Leads hebben bij bestaande klanten een significant volume aan organische groei gegenereerd in de meest diverse domeinen, van content management over influencer strategy tot effects tracking. De duurzaamheid van de klantenrelaties stond dan ook hoog op ieders wenslijstje en amper één klant zocht in 2022 andere oorden op.

NOMINEES = OUTSIGHT & SEMETIS

Nominee: Semetis
Semetis est mû par l’insatiable envie de briller et de faire briller, en célébrant l’excellence, l’innovation et la réinvention. Ce n’est pas un hasard si pour Dhan Claes et ses équipes aussi, l’amour du métier passe par la cultivation des talents. Après une année 2021 record où Semetis était bien plus profitable que les autres grandes agences  média en Belgique,  il fallait à tout prix s’attaquer au revers de la médaille : un taux de roulement excessivement élevé de 49 %, qui mettait en péril son modèle d’affaires. Malgré la crise économique, l’inflation galopante et les budgets client en baisse, l’ambition était donc, en 2022, de maintenir la marge bénéficiaire tout en réduisant le taux de rotation et augmentant les effectifs. La conciliation d’un impact business à long terme, de résultats commerciaux pour Semetis et de profits pour ses actionnaires a toujours été la tasse de T de l’enseigne : son modèle d’affaires tout entier s’est en effet construit sur le concept du marketeur en forme de T, fort d’une large gamme de compétences et de connaissances dans de multiples domaines et expert dans un domaine spécifique dans un monde digital toujours plus interconnecté. Cela permet aux Semetissiens de trouver des solutions originales qui échapperaient aux départements-silos classiques. Comme chaque membre de Semetis a commencé sa carrière au sein de l’entreprise, la rétention devenait donc encore plus cruciale. Il fallait réduire la charge de travail et créer de l’oxygène en introduisant de nouveaux avantages pour les employés, tel que le programme ‘Work From Anywhere’ et un congé sabbatique d’un mois. Semetis a aussi créé le département Atlas, qui offre des trajectoires de croissance spécialisées aux propres cadres dirigeants. La création du jeu Semetis Game a permis d’attirer de nouveaux talents vers le monde des médias et Semetis. Le succès fut énorme et Semetis a fini par engager 22 nouveaux talents. Le taux de rotation est tombé à 10,2 %. Enfin, en vendant des services non reliés à l’achat média, en exploitant des outils comme GVRN et Wave et en persuadant tous les 74 clients d’accepter une augmentation de prix de 11 %, Semetis a réussi le pari de croître de manière organique. Pas étonnant de la part de l’agence plébiscitée par le WARC comme ‘World’s #1 most awarded digital agency for effectiveness’.

Nominee: Outsight
De 13 experten van Outsight leggen zich volledig toe op (D)OOH. Met 38 % groei in 2022, is de grootste onafhankelijke speler in de OOH markt afgetekend marktleider. Tijdens 2022 steeg het Outsight aandeel van al de DOOH programmatic aankopen tot 24 %, wat een share of market opleverde van 42 %. In het hart van alle inspanningen ligt de integratie, vanuit een sterk strategisch inzicht, van creativiteit en communicatiedoelstellingen met die specifieke expertise én met technologische knowhow. Ook in (D)OOH is dat naast ervaring, onderhandelingsvaardigheden en terreinkennis steeds crucialer om ‘waste’ te beperken, efficiënter uit te leveren en aan waardevolle rapportage te kunnen doen. Daarnaast wordt de interactie met doelgroepen belangrijker en helpen tussentijdse metingen de campagnes te sturen. De kunst bestaat er dan in om de juiste balans te vinden tussen hypergecibleerde en gepersonaliseerde boodschappen en sterke communicatie naar een breed publiek toe, met oog voor de beheersing van de huidige tools én de evoluties en noden van morgen. Naast de integratie van de verschillende expertises wordt binnen mediaplanning, technologie en data constant op zoek gegaan naar nieuwe inzichten, tools en platformen. Binnen het ecosysteem van adverteerders, media agencies en sales houses zorgt Outsight voor de nodige creatieve impulsen, een slimme combinatie met andere mediatypes en de intensivering van de kracht van het medium, de combinatie van aankoopwijzen om tot de best buy te komen en de ROI te maximaliseren.  

MEDIA SALESHOUSE OF THE YEAR – CHALLENGERS

Gold: Trustmedia

Beyond advertising

Zeg niet ‘regie van Mediafin’, maar ‘multidisciplinaire marketingpartner’, zoals de baseline Beyond advertising ook aangeeft. Het Trustmedia ecosysteem berust op drie pijlers: Connect, door multimediaal te adverteren in De Tijd en L’Echo, Engage, met native brand studio Content Republic, en Inform, met News Services. Daar komt nog een vierde pijler bij, waarin samengewerkt wordt met het journalistieke PR-bureau Bepublic Group: Inspire.

Het aanbod

Trustmedia kan bogen op sterke kranten- en dedicated magazinemerken: De Tijd | L’Echo, Netto | Mon Argent, Fonds, Wealth en Sabato, met een exclusieve toegang tot vier doelgroepen: invloedrijke ondernemers, besluitvormers, investeerders en welvarende consumenten, waarvan niet minder dan een derde jonger is dan 35 jaar. In totaal worden via de mediamerken en de digitale platforms elke maand meer dan 2 miljoen individuele lezers bereikt. Betrouwbare content, relevante targeting en een always-on aanpak zorgen ervoor dat de adverteerder tot in het hart van die community doordringt.

De oplossingen

Trustmedia biedt one-stop-shop oplossingen die uitgaan van een sterk intern team van experten in financiën, vastgoed, luxe, B2B, digital, enz. Zo is er naast Creative Studio ook de gloednieuwe Orson Studio, specifiek voor de opname van redactionele én native podcasts. Met een Trustmedia digital charter worden de hoogste standaarden in de markt gezet en worden alle campagnes in het digitale ecosysteem verzekerd van 100 % privacy, 100 % merkveiligheid, 100 % viewability en 100 % menselijkheid. Eenzelfde zorg wordt besteed aan het aanbieden van transparante, exclusieve en betrouwbare datasegmenten voor op maat gesneden communicatie op tijd.be | lecho.be, op basis van hoogkwalitatieve first party data.

Groei en innovatie

In 2022 werden o.m. voor Sabato, de websites en apps en Content Republic verscheidene records gebroken. Ook de commercialisering van podcasts bracht vers geld in het laatje, zodat het team kon aangroeien. In januari dook Mediafin de audiowereld binnen en werden verscheidene redactionele podcasts gelanceerd. Dat was voor Trustmedia meteen het startsein voor een volledig nieuwe business, met naast print en digital nu ook podcast als derde commerciële pijler, gericht op een merkelijk jonger publiek. De 7 en Le Brief, de dagelijkse nieuwspodcasts van De Tijd  | L’Echo, kregen al gauw het gezelschap van wekelijkse podcasts als Beursvoyeurs en Tracker, of nog series als De ziel van Parijs. Vandaag hebben de Mediafin podcasts de kaap van de 7 miljoen downloads gerond.

Silver: Media Marketing Delhaize (MMD)
Belle consécration que celle de cette régie/agence lancée en janvier 2018 et spécialisée dans le retail marketing. Nombreux sont les experts qui s’attendent à ce que, d’ici 2025, le retail média surpassera la TV traditionnelle en termes de dépenses publicitaires. MMD a été le premier acteur en Belgique et au Luxembourg à créer une offre dédiée de communication complète, qui touche les gens à l’endroit même où ils font leur shopping. Même durant une année 2022 hautement préjudiciable pour le marketing et les médias, ses 12 employés ont réussi à perpétuer la tradition d’une croissance à double chiffres. L’entité stand-alone au sein de Delhaize est intégrée au département marketing de la marque et se retrouve donc à la source de l’expertise, du savoir-faire, de l’IT et de la technologie Delhaize. La régie offre un large inventaire de touchpoints média omnicanaux permettant de toucher le public pendant son expérience de shopping, à 360° : in-store, print, on-line, communications personnalisées, tout est couvert. Et ce, dans plus de 800 points de vente Delhaize.

Qui dit in-store, dit 5,3 millions de clients par semaine. MMD opère 1.000 écrans DOOH, générant un D-OTS hebdomadaire de 2,5 millions. Le magazine Delhaize, le numéro 1 dans sa catégorie en 2022, a un lectorat print de 3,8 millions. Le site Delhaize et l’appli SuperPlus amènent plus de 6 millions de visites par mois. À l’heure où les cookies tiers sont en voie de disparition, Delhaize dispose d’une véritable mine d’or de données grâce à plus de 2 millions de détenteurs de carte actifs et leurs 3,7 millions de transactions hebdomadaires en moyenne. En 2022, MMD s’est évertué à démontrer sa valeur pour le B2B, les stakeholders, les clients, voire le secteur, ainsi que son savoir et son expertise à travers un service de A à Z, ses capacités technologiques, la recherche et le rapportage, ou encore une série de nouveaux outils média qui visent entre autres à briser les silos entre branding et marketing commercial en intégrant une couche retail au mix média.

Bronze: Lijncom

Oververdiend brons voor de een onvermoeibare kampioene onder de ring van Lijncom, Christine Van den Berghe, en haar team. Lijncom commercialiseert reclame op het Vlaamse openbaar vervoer. In 2022 werd een geslaagde digitale strategie op het parket gebracht die tot meer conversie leidde, werden Belgian Cats-waardige resultaten neergezet en positioneerde Lijncom zich op de HR markt met de ‘Jobs naar mensen’ campagne. Van den Berghe: “Het belang van waarden en normen draagt Lijncom hoog in het vaandel. We go all the way voor onze klanten én onze medewerkers. We willen trots zijn op wat we realiseren we zijn een toegankelijke regie, we zijn vibrant in alles wat we ondernemen én we zijn betrouwbaar.” Het unieke credo van overheidsbedrijf Lijncom is de herinvestering van de reclame-inkomsten in duurzaam openbaar vervoer voor de burger (+14 % in 2022). “Mensen spelen bij Lijncom dé hoofdrol, ook binnen het bedrijf”, klinkt het. Een optimale persoonlijke ontwikkeling, thuiswerk, vrijheid en vertrouwen zijn daarbij sleutelbegrippen. Een retentiestrategie rond autonomie, betrokkenheid en competenties zorgde er mee voor dat het voltallige team in 2022 aan boord bleef. “Op het vlak van de productontwikkeling zet Lijncom volop in op DOOH. In de komende jaren wordt het digitaal netwerk nog grondig uitgebreid.” Daarbij zal programmatic buying voor de future proof regie met haar innovatief aanbod een alsmaar grotere rol spelen.
“In het verleden werd vooral ingezet op fysiek contact. Om ook digitaal performant aanwezig te zijn naar de B2B-markt toe hebben we onze marketingstrategie herzien en de bestaande funnel uitgebreid met digitale lead generation drivers. De basis voor een digitale strategie is een goed werkende website die converteert.” Naast de nieuwe website werden de digitale focus en de strategie van klantgericht denken ook op alle online kanalen doorgetrokken. “Er kwam een uitgebreid contentplan, waarbij de inhoud steeds aangepast wordt aan het social mediakanaal in kwestie. Klanten worden in de kijker gezet en agencies en OOH-specialisten worden getagd en als ambassadeurs ingezet. Kortom, met onze nieuwe website dragen we 100 % bij tot dienstverlening voor iedereen in de reclamesector, zowel regionaal als nationaal.”

De digitale focus heeft zijn vruchten afgeworpen, met een spectaculaire groei van het aantal leads met 21 % en een effectieve omzetting na tussenkomst van de account manager van 1 op de 3. Qua omzet groeide Lijncom merkelijk meer dan de markt, met een positief verschil van +8 % in OOH en +4 % in DOOH.

MEDIA SALESHOUSE OF THE YEAR: LEADERS

Gold: RMB

2022 fut l’année du rebranding pour RMB, fermement décidé à se transformer dans un monde de la communication en plein changement. La régie a donc développé une nouvelle image de marque, en phase avec les transformations initiées préalablement, mais surtout en adéquation avec un contexte publicitaire en pleine mutation. Les crises du Covid et de l’énergie, la guerre russo-ukrainienne, la perte de pouvoir d’achat qui s’en suit, l’engagement citoyen envers le développement durable… tout cela impacte fortement la communication des marques et les métiers de la publicité. La nouvelle baseline ‘RMB. Move ahead’ exprime la volonté de ne pas rompre avec les aspirations passées, mais d’y ajouter une dimension de renouvellement constant afin de continuer à proposer les solutions les plus pertinentes, audacieuses et éthiques.

Une  stratégie à trois axes

Si RMB veut avancer dans l’écosystème publicitaire, c’est ‘en mode partenaire’ avec tous les acteurs qui le composent. Pour cela, la régie a redéfini ses axes stratégiques tournés vers l’innovation, l’exploration et la durabilité. Primo, d’une régie cross-média basée sur un modèle d’affaires régenté par les GRP et la performance, RMB se mue en un développeur de solutions générant de la valeur ajoutée pour l’écosystème publicitaire. Secundo, les maîtres-mots deviennent l’invitation à la découverte d’expériences nouvelles et à l’ouverture, le courage créatif de tester des pistes originales et la curiosité. Tertio, RMB endosse pleinement sa responsabilité de contribuer à façonner un monde meilleur en assumant un rôle de leader et de fédérateur pour encourager non à consommer plus, mais à consommer mieux.En plus des valeurs fondamentales de longue date que sont l’innovation et l’inspiration, RMB met tout en œuvre pour les conjuguer avec deux autres valeurs, résolument tournées vers le futur : l’audace de l’éternel pionnier et la responsabilité, qui permet de se focaliser sur les solutions pertinentes et éthiques. Le nouveau positionnement se traduit aussi par un changement d’identité visuelle, avec une palette de multiples couleurs dégradées dans un nouveau logo – pour mieux transmettre ses idées positives et sa volonté de diversification des activités.

La créativité au travers de partenariats

RMB a amplifié ses collaborations avec des partenaires externes, voire des médias hors portefeuille, tout en établissant d’autres ponts avec de nouveaux acteurs. Pensez à la collaboration RMB/Clear Channel/VAR pour le ‘Moment of the Day par Proximus’ durant la Coupe du monde. Il y a aussi des partenariats combinant l’ATV avec le DOOH et avec une action Paper Mail. Le fil rouge est la recherche d’une créativité permanente pour l’annonceur à travers le déploiement de nouveaux concepts qui répondent précisément aux objectifs de ciblage et la création d’actions qui suscitent l’engagement et la rencontre.

Des contributions en phase avec les trois axes

Parmi les principales contributions de RMB en 2022, citons ses initiatives dans le cadre de l’engagement vis-à-vis de la durabilité. En matière d’exploration, RMB a mis en chantier son projet SLICE, avec un tout nouvel écosystème autour de la création de contenus qui dessert directement les jeunes via les canaux émergeants. Enfin, RMB s’est pleinement investi dans son rôle de pionnier dans les nouvelles technologies. La régie a redéfini son rôle en pensant en termes de consommateurs plutôt que de médias et de contenus, fluidifié l’accès aux inventaires et facilité la gestion des campagnes. Elle a continué à développer ses compétences dans l’analyse data, le ciblage et la mesure en vue d’intégrer la donnée dans sa vision créative. Enfin, de nouveaux types d’offres ont été développés dans une approche multi-touchpoints afin de toucher les gens où qu’ils se trouvent.

 Silver: JCDecaux
De tweede Silver op rij voor JCDecaux (JCD) berust op een knalprestatie, en dat in een volatiele en onvoorspelbare wereld: een groei van 23 % tgo. het vorige recordjaar, 2019, onder meer dankzij strategische overwinningen en een klantgerichte aanpak. Daarmee realiseerde de specialist in buitenreclame zijn beste omzet in 55 jaar. 319 medewerkers was ook al een record.

Op de toenemende vraag naar een groter, maar precies bereik werd enerzijdsingespeeld door strategisch onverdroten te investeren in een verdere digitalisatie van het medium en het programmatic aanbod. Anderzijds werd een data en performance gedreven aanpak aangehouden. In 2022 won JCD bovendien de tenders van de abribus- en mupi-contracten (de dubbelzijdige zuilen) in Antwerpen, en de pitch voor het nieuwe Delhaize contract, met een verdubbeling van het bereik in retail tot gevolg. Het 2022 succes van JCD ligt in 5 cruciale elementen vervat. Ten eerste werd de focus in het crisisjaar resoluut verlegd naar flexibiliteit en maatwerk voor de adverteerders en hun merken, dankzij de implementatie van een moderne collaboratieve structuur met soepele teams en een wendbaar commercieel aanbod. Ten tweede kwam de groei van JCD ook het volledige OOH segment ten goede (+12,5 %): de dure digitalisering weerhield de marktleider er niet van om meer dan het dubbele aantal digitale dragers aan te bieden dan gelijk welke concurrent. Doordat de omzet uit DOOH 2,5 maal toenam, piekte het marktaandeel van JCD in totaal naar 60 %, ook al het hoogste ooit. Ten derde was er de ‘mass-segmented’, datagedreven aanpak, vertaald in tools zoals de nieuwe en meteen zeer populaire JCDecaux OOH Planner. Ten vierde kenden ook de creatieve JCD Innovate acties voor een immersieve merkbeleving enorm veel bijval. Ten vijfde was 2022 het jaar waarin een duidelijke ESG duurzaamheidstrategie voor 2030 uitgetekend werd, met aandacht voor de milieucomponent (CO² neutraal), de bedrijfscomponent (gelijkwaardigheid en respect, welzijn, opleidingen) én de maatschappelijke component (sociale relevantie).

Bronze: Clear Channel

De OOH-specialist pakte in een hersteljaar vergeven met macro-uitdagingen uit met een driedubbele ‘R’: ‘Real, Responsible, with Reach’. In cijfers betekende dat een omzetstijging van 14 % tgo. 2021. Hoe? Door vol te gaan voor echte digitalisering, echte data, echte tools en oplossingen om echte ondersteuning te bieden. En zo op de meest doeltreffende manier de juiste doelgroepen te bereiken en de klanten dus effectieve reach te bezorgen. Clear Channel zag dan ook de investeringen met 37 % aangroeien, met een 142 % focus op digital. De inventaris in treinstations werd met 115 % opgekrikt en die in het straatbeeld met meer dan 75 %. CC groeide nationaal uit tot de nummer 1 in DOOH. Bovendien werd de programmatic inventaris verdubbeld, zodat klanten voortaan toegang hebben tot 11.000 digitale schermen in 9 Europese markten. Ook het historische premium More O’Ferrall merk leverde met 55 36m²-borden 1,7 miljoen bijkomende contacten. Door in technologie te investeren, wist CC zijn platforms en oplossingen te stroomlijnen. De service werd bovendien naar nieuwe hoogtes gebracht met een rist toptools, waaronder de planning tool Radar, opvolger van de AMMA winnende People & Places, en de Guaranteed Audience Digital Solutions modules, of nog de hypergecibleerde Retail Play oplossing, de eerste combinatie ooit van DOOH met adressable tv (met RMB) en een resem andere opvallende initiatieven. Ook op creatief vlak was het al ‘Real’ wat de klok sloeg. Voeg daar de inzet ten voordele van de globale mediasector aan toe en ‘realer’ wordt het niet. Tenslotte stond de ‘R’ ook voor de verantwoordelijkheid die in 2022 opgenomen werd. Meer dan de helft van CC’s omzet werd opnieuw in lokale gemeenschappen geïnvesteerd en een concreet actieplan voor ’22 moest een duurzame toekomst helpen bewerkstelligen. Dat alles met – CC waagt zich aan een laatste ‘R’ – ‘Really extraordinary people behind the posters’…