Eindelijk duidelijkheid over influencers?

De Raad voor de Reclame publiceerde een reeks van aanbevelingen over influencermarketing. Het doel van deze Aanbevelingen is om de consument te beschermen en online influencers, adverteerders, bureaus, media en platformen te helpen om de toepasselijke basisregels correct na te leven. Samengevat: elke commerciële communicatie moet duidelijk en als zodanig herkenbaar zijn, en elke commerciële communicatie moet eerlijk zijn. En voor we het vergeten: Op 12 november organiseert ACC, in samenwerking met de Raad voor de Reclame, KOAN en WE MEDIA een MasterClass om deze guidelines toe te lichten en u meteen te updaten over Intellectuele Rechten en GDPR voor Sociale Media. Inschrijven kan door een mailtje te sturen naar Twiggy Caels van ACC.
“Influencers zijn hot en ze promoten meer en meer producten en diensten van adverteerders bij hun volgers. Consumenten en zeker jongeren vinden het soms moeilijk om te weten of de influencer nu zijn eigen persoonlijke mening geeft of de boodschap van een merk. Daarom schept de Raad voor de Reclame nu duidelijkheid,” zegt Sandrine Sepul, directrice van de Raad. De aanbevelingen zijn tot stand gekomen door een samenwerking met alle betrokkenen uit de sector, namelijk alle effectieve leden van de Raad voor de Reclame (UBA, ACC, BVAM, LaPresse.be, VNM, We Media en AEA), meerdere communicatiebureaus (die geen lid zijn van ACC) en BAM als steunende leden en andere actoren zoals FeWeb en influencers. De Raad voor de Reclame is de beroepsorganisatie die alle communicatieberoepen samenbrengt, deze worden vertegenwoordigd door hun respectievelijke verenigingen. Hij is de associatie die de zelfregulering inzake reclame in België organiseert. De Raad voor de Reclame richt dus zijn inspanningen op de valorisatie van de zelfregulering door de geloofwaardigheid en de doeltreffendheid van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), diens zelfregulerend orgaan, te versterken.
Die JEP zal de controle op de naleving van deze Aanbevelingen (die u hieronder in extenso vindt) garanderen. De JEP kan klachten ontvangen inzake influencermarketing en zal deze behandelen conform haar reglement. De JEP werkt ook preventief door voorafgaandelijk advies te geven aan de actoren uit de communicatiesector die dit wensen.
AANBEVELINGEN VAN DE RAAD VOOR DE RECLAME _ONLINE INFLUENCERS NL
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]