Groep AVEVE vervelt tot Arvesta

Communication / News

Eric Lauwers, CEO Arvesta

Eric Lauwers, CEO Arvesta


Meer dan 100 jaar nadat Groep AVEVE werd opgericht, is een nieuwe mijlpaal aangebroken. Nadat Eric Lauwers in 2016 het roer overnam en samen met zijn team een groeitraject inzette, is het vandaag tijd voor een nieuwe overkoepelende naam, Arvesta, experts in the field“Deze naamsverandering is een logische stap in onze evolutie. Met Arvesta kiezen we voor een nieuwe overkoepelende naam voor onze 1900 experts en 40 sterke merken, waarvan AVEVE alsook de vertrouwde AVEVE-winkels deel uitmaken en die ook zo blijven heten,” aldus Eric Lauwers, CEO van Arvesta.
Arvesta is een naam die drie boodschappen in zich draagt. Arvus, de Latijnse naam voor ploeg. Harvest, dat verwijst naar oogst. En invest, dat duidt op investeren in mensen, merken en innovatie. De nieuwe overkoepelende naam Arvesta geldt als een kwaliteitslabel voor de meer dan 40 merken en als sterke werkgever met 1900 experts.
Arvesta is de grootste full-servicepartner van de Belgische boer en tuinder met expertise in dierenvoeding, land- en tuinbouw, machines, bloem én de grootste winkelketen 'voor tuin- dier- en bakplezier'. Arvesta heeft altijd als ambitie gehad om de boer en tuinder een totale service te bieden. En de consument te laten genieten van deze agrarische expertise. Om dat in de toekomst zelfs nog beter te doen, wil het de expertise van haar 1900 medewerkers, 200 franchisenemers en 40 sterke lokale merken nog meer verenigen in een expertisecentrum en de slagkracht van de eengemaakte groep ten volle benutten. Op die manier kan Arvesta de boer en tuinder nog betere oplossingen aanbieden en hun rendement verhogen. Bovendien wil de groep ook internationaal groeien en Arvesta wereldwijd op de kaart zetten: “We zijn vandaag met onze innovatieve oplossingen zoals het mobiele gotensysteem van Hortiplan en onze voederadditieven van AVEVE Biochem al actief tot in Canada, Amerika en het Midden-Oosten en willen verder internationaliseren.” Logo_Arvesta_RGB
De land- en tuinbouw moderniseert en digitaliseert, en de boer moet zich als ondernemer voorbereiden op de toekomst om weerbaar te staan in de mondiale markt. “En dat is net waar wij met Arvesta een belangrijke rol spelen en de boer ondersteunen door hem de juiste innovatieve oplossingen aan te reiken. Dankzij onze eengemaakte groep, en een sterke centralisatie en vereenvoudiging van interne processen, realiseren we synergieën waardoor we middelen vrijmaken voor innovatie en digital farming. Hierdoor kunnen we de lokale slagkracht van onze commerciële merken dan weer verhogen.” 

Arvesta is van plan om van 2018 tot en met 2020 meer dan 100 miljoen euro te investeren in een overkoepelende IT-infrastructuur, het moderniseren van haar productiesites en het ontwikkelen van landbouwinnovaties. Drones, mobiele applicaties, satellietbeelden… vinden steeds meer ingang bij de boer en tuinder en Arvesta wil hierin een voorloper zijn. AVEVE Zaden werkt samen met VITO aan dronetechnologie om zaaigraanvariëteiten beter en objectiever in kaart te brengen zodat men de klanten enkel de sterkste gewassen aanbeveelt. Dumoulin heeft met Taintstop een diervriendelijke wereldprimeur ontwikkeld: het gaat om een varkensvoeder waardoor mannelijke varkens geen berengeur meer verspreiden en castratie overbodig is. Dankzij de Teeltcoach app van Hermoo geeft men telers realtime waarschuwingen voor ziektes en de laatste nieuwsupdates. En Hortiplan is met haar mobiele gotensystemen wereldwijd bekend en biedt ecologische oplossingen voor vertical en urban farming.