Alex Thoré: Tijd voor zinvolle marketing

Communication / Marketing / News / Positive Vibes

We zijn in crisis… we moeten onze marketingacties stoppen! Het is juist.. we zitten in een crisismoment. Het is daarentegen onjuist om marketing te stoppen… er is juist meer nood aan ‘meaningful marketing’ op dit moment. Bart Lombaerts omschreef in zijn boek ‘Meaningful Marketing’ een 7-tal vormen in deze denkrichting. Als merk is nu het moment om meer zinvol te zijn op een nuttige, behulpzame of gemeenschappelijke manier. Ik denk maar aan de bouwondernemingen die hun mondmaskers naar de ziekenhuizen brachten; de telecomspelers die meer belminuten en data thuis toelaten; de FMCG-producenten en retailers die thuisconsumptie gaan ondersteunen; de omschakeling van een restaurant naar een traiteuraanbod; of de BtoB -oedingsbedrijven die advies-webinars opzetten voor die restaurantuitbaters. In een tweede stadium van deze crisis, op het moment dat de viruspiek zichtbaar is met de bijhorende groei in geloof, kunnen we weer meer inspirerend gaan marketen.

De zinvolle marketingacties die bedrijven en merken vandaag voeren uit spontane overtuiging, kunnen na de crisis structureel deel uitmaken van hun Meaningful Marketing Framework.  Zo wordt het doel van een bouwonderneming meer dan huizen bouwen… die onderneming bouwt ook mee aan een samenleving. Een voedingsbedrijf voedt ook de KMO economie bovenop de families… enz. 

Een versnelling in innovatie

Uit noodzaak wordt een crisis ook een versnelling in innovatie. Google Hangouts, Microsoft teams, Zoom, Jitsi, Whereby etcetera krijgen momenteel een boost in bekendheid, overweging en gebruik. Dit maar ter illustratie dat we een innovatieve versnelling gaan ervaren in onze manieren van werken. De ‘office-home working’ balans gaat evolueren.  We gaan hierbij ook leren hoe we bedrijfscultuur bouwen in het kader van deze nieuwe balans. In het kader van ‘social distancing’ is e-business aan het ‘boomen’. We worden vandaag geconfronteerd met de beperkingen van de huidige bestel- en leveringssytemen, wat de basis gaat zijn voor een versnelde innovatie met bijhorende consumenten adoptie. Sterker nog, ‘e-everything’ is aan het ‘boomen’.  Laat je innovatieve geest maar los met dit idee als input. 

De bevrijding… daar moet je bij zijn

Alle staats- en bedrijfshoofden zijn vandaag gebogen over de juiste aanpak van deze crisis. Ook ik. Ik ben dan ook overtuigd dat we de juiste acties ondernemen. Maar laten we ons hoofd niet alleen daarover buigen. In parallel moeten we als marketeer ook ietsje vooruit kijken naar het herstel… en dat herstel komt er ook aan. Sociaal gedrag maakt deel uit van ons humaan instinct.  President Macron sprak van een oorlog… dan denk ik meteen aan alle mensen die op straat kwamen tijdens de bevrijding. Dat moment van bevrijding was en zal memorabel zijn. Het zit in de menselijke psyche dat positieve momenten meer herinnerd worden. De mensen gaan buiten komen. De merken die zinvol deelnemen aan die bevrijding, zullen dan ook meer memorabel zijn. De merken die investeren in het moment van heropleving, zullen ook bloeien in de periodes erna.  Zo heeft Coca-Cola in het zog van WO II de Europese harten veroverd. We weten allemaal dat de sleutel voor de toekomst vaak in het verleden ligt. Laten we dus samen werken aan de bevrijding.

Alex Thoré

Founding & Managing Partner of Magis & BUDA

Member of the BAM Board & Captain of the 2020 BAM Marketing Congress

(Foto:© Luc Hilderson)