💊Alken-Maes en Wunderman Thompson Brussels lanceren CafĂ© Solidair

Crea / News

Nu het gevecht tegen Covid-19 steeds meer ons dagelijks leven beĂŻnvloedt en verschillende zelfstandigen hun deuren moeten sluiten, steekt Brouwerij Alken-Maes een hart onder de riem. Enter ‘CafĂ© Solidair’, een warm initiatief om de getroffen Maes en Cristal cafĂ©s en uitbatingen te ondersteunen. Op deze manier wil de brouwer, die daarbij zelf ook een duit in het zakje doet, de financiĂ«n van de Alken-Maes cafĂ©s versterken zodat ze de sluitingsperiode kunnen overbruggen. 

We beleven uitzonderlijke tijden, zeker de horeca-ondernemers die hun zaak vorig weekend noodgedwongen moesten sluiten. Maar moeilijke tijden kunnen mensen wel samenbrengen. Dat het nu meer dan ooit het moment is om de handen in elkaar te slaan, was snel duidelijk bij Alken-Maes, die deze week hun initiatief Café Solidair aankondigen. De campagne, ontwikkeld door Wunderman Thompson Brussels, vertrekt van het pay it forward-principe: je betaalt je frisse pint Cristal of Maes op voorhand aan je favoriet Cristal of Maes café, brasserie of kantine. Die pintjes kan je dan gaan drinken eens de deuren weer opengaan. Op deze manier beschikken de uitbaters van een Cristal of Maes café, brasserie of kantine over extra financiële middelen gedurende de sluitingsperiode en kunnen ze straks een snelle doorstart maken als de veiligheidsmaatregelen zijn afgelopen. 

Toon Diependaele, managing director bij Wunderman Thompson Brussels: “Bij de aanvang van de maatregelen tegen de verdere verspreiding van Covid-19 werd duidelijk dat de impact op horeca ontzettend groot zou zijn. Vertrekkend vanuit het concept van “pay-it-forward” hebben we het digitaal platform op korte tijd opgezet. Met deze campagne verbinden we de cafĂ©bazen van Cristal en Maes met hun klanten waarbij Alken-Maes als facilitator en sponsor optreedt.”

Jan Bosselaers, marketing director bij Alken-Maes, legt uit hoe het systeem werkt: “Op de website www.cafesolidair.be kan je als consument je favoriete Maes of Cristal cafĂ© kiezen en vervolgens het aantal pintjes selecteren dat je op voorhand wil betalen. Eens de betaling is bevestigd, wordt het bedrag overgemaakt aan de cafĂ©-uitbater zodat zijn zaak extra zuurstof krijgt om de komende weken door te komen. Als consument krijg je een voucher die je straks bij de heropening van het cafĂ© kunt gebruiken om je pintjes ter plaatse te gaan drinken. Of je kan de keuze maken om een donatie te doen aan je stamcafĂ© om hen een hart onder de riem te steken.”

Alken-Maes doet daarbij zelf ook een belangrijke geste: de brouwer vergoedt namelijk de eerste 400 pintjes aan de uitbater in de vorm van gratis bier. “We hopen momenteel op zo’n 4.000 tot 5.000 deelnemende cafĂ©s met CafĂ© Solidair. Het zou fantastisch zijn als we al deze cafĂ©s een duwtje in de rug kunnen geven de komende weken,” besluit Jan Bosselaers.

Credits
Agency: Wunderman Thompson Brussels
Client: Alken-Maes
Creative team: Dieneke Van Gerrewey, Olivier Verhellen 
Account team: Toon Diependaele, NadĂšge Witkowski
Strategy: Dennis Snijders
Copywriter: Frederik Dewispelaere, JérÎme Van Den Broeck 
Design: Kenny Smet, Dorien Wendelen, Bert Beckers
Digex: Arnout Deville, Jesse Debruyckere, Bram Verdyck, Thijs ter Haar, Jeroen Michiels, Giele Cools, Jorg Meyer, Lieven Eulaers
Campaign Manager: Klaas Van den Brande