Joris Mateusen (Absoluut): “Schep duidelijkheid”

Communication / News / Positive Vibes

Joris Mateusen, bestuurder en strategisch directeur bij Absoluut, formuleerde een antwoord op drie prangende vragen in deze coronatijden die de houding van bureaus én van adverteerders kan inspireren.

Moet ik nu wel communiceren?

"Ja. U denkt misschien: we zijn bezig met de essentie, communicatie is een extra. Maar niets van u laten horen, betekent: we zijn er niet. Of: we kunnen het niet aan. Of zelfs: trek uw plan. Stuur evenwel niet de zoveelste algemene “we zijn begaan met de gezondheid en doen ons uiterste best…”-mail. Hou het concreet. Dat kan simpelweg een contactnummer zijn. Is niets zeker? Deel geen onzekerheid, maar schep duidelijkheid. Zelfs al betekent dat: we kunnen niets met zekerheid zeggen."

Kan ik campagnes of projecten zomaar verschuiven?

"Soms. De afgelopen dagen hebben we al veel geregeld gekregen. Is nog niets geboekt bij derde partijen (media, drukkerijen, event partners, locaties,…)? Dan kan het. Wij passen ons aan en helpen u met het vinden van een strategisch en praktisch beter moment. Is er al wel iets geboekt? Dan gaan wij voor u onderhandelen met die derde partijen. Soms doen ze (erg) moeilijk. We leggen al ons gewicht in de weegschaal. Dat helpt. We houden u continu op de hoogte van de opties (verschuiven / herboeken / cancellation fee/…) en eventuele kosten."

Elke crisis is een opportuniteit, zegt men. Maar deze...?

"Ja. Zelfs deze. Dit is een ‘reset’. Mensen komen in een compleet nieuwe leef- en werksituatie. Na de chaosfase (nu) komt een aanpassingsfase (meestal 2-4 weken na de chaosfase). Dat is een uitstekend moment om ander/nieuw gedrag te installeren of een opinie te vormen/herzien. Maar opgelet voor een boemerangeffect: als de boodschap cynisch of opportunistisch overkomt, is het contraproductief. En dat geldt niet enkel voor commerciële merken! Naast boodschap & timing is daarom tone of voice belangrijker dan ooit."