2020: het jaar van de data?

Communication / News

Wordt 2020 het jaar van de data? Bij Die Keure verscheen Obsessed, een boek van Marc Bresseel en Renout van Hove. Marc Bresseel is mede-oprichter en CEO van Duval Union, Renout Van Hove is in hoofdzaak bezig als oprichter, eigenaar en chief growth architect bij Growthagent, het martech agency binnen Duval Union. De auteurs willen met het boek helderheid scheppen rond de complexe wereld van data en sales- en marketingtechnologie; Het boek beantwoordt vragen zoals: Hoe implementeer je AI toepassingen in je organisatie? Hoe bouw je een datacultuur en een strategie? Hoe kan GDPR een driver zijn i.p.v. een obstakel? Data spelen op meerdere domeinen een rol: bij brand relationship, bij de voor change benodigde technologie, bij customer data platformen en, uiteraard, bij advertising ecosystems.

Om één voorbeeld te vermelden: bij procesautomatisering of data integratie is het vaak de moeilijkheid om verschillende IT systemen met elkaar te laten communiceren. Zo leggen de auteurs uit welke bijdrage robotic process automation (of RPA) hierbij kan leveren. Ze doen dit aan de hand van een casee van Teroco, een start-up en databotpionier uit Herentals. Databots zijn virtuele assistenten die op basis van gedefinieerde regels repetitieve taken zoals klantenregistratie of facturatie overnemen en een brug kunnen slaan tussen oude en nieuwe systemen en toepassingen.