Volgens het laatste Adblock Report van PageFair is het gebruik van adblockers, progamma’s die advertenties blokkeren, het laatste jaar met 30% gestegen. Zo zou maar liefst gemiddeld 11% van de internetgebruikers wereldwijd advertenties op het web blokkeren. In ons land stijgt dat aantal zelfs tot 12%. Koplopers zijn dan weer landen als Ierland (39%), Polen (33%), Duitsland (29%) en Zweden (27%).
De studie toont aan dat er wereldwijd maar liefst 615 miljoen toestellen gebruik zouden maken van adblockers. Ook op mobiele toestellen worden ze meer en meer gebruikt. In Indonesië gebruikt zelfs 58% van de internetgebruikers adblockers op een mobiel toestel, gevolgd door zo’n 32% in Pakistan en 21% is Saoudi-Arabië. Een belangrijke kanttekening is echter dat ze in vele landen ook nog niet gebruikt worden, zo ook niet in ons land. Andere ondervindingen zijn dat maar liefst 94% van het gebruik van adblockers op mobiele toestellen uit het Verre Oosten komt, terwijl het gebruik van adblockers op desktops dan weer populair is in Noord-Amerika en Europa (68%).
« De aanhoudende groei van het gebruik van adblockers vormt een ernstige uitdaging voor de digitale media industrie, » zegt Sean Blanchfield, CEO van PageFair. « Maar terwijl is het ook een kans op opnieuw te beginnen, met andere woorden: de fouten uit het verleden leren vermijden en advertenties ontwikkelen die gebruikers niet ergeren. »
Het volledige rapport vindt u via deze link.
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]