Agentic marketing: deze feestdagen maken AI-agents het verschil

Marketing / News / Gesponsorde inhoud

{PARTNER CONTENT}

Klanten gepersonaliseerde en naadloze ervaringen bieden, zelfs tijdens het piekseizoen van de feestdagen? Wat tot voor kort onmogelijk leek voor de nu al overbelaste marketingteams, zal dit jaar bepalend zijn voor het succes van de eindejaarcampagnes. Agentic marketing is geen toekomstmuziek meer. Of hoe AI evolueert van een tool naar volwaardige collega’s.

Campagnes moeten persoonlijk, schaalbaar en meetbaar zijn. En als het even kan, staan ze ook zo snel mogelijk live. Klanten verwachten meer, maar het is voor bedrijven steeds moeilijker om hun producten onderscheidend te maken. Daarnaast hebben die klanten ook meer vragen en ontstaan er veel frustraties wanneer ze de antwoorden in een digitale setting - buiten de winkel - niet meteen vinden. Tegelijkertijd verandert de manier waarop klanten met bedrijven in contact komen. Ze laten traditionele zoekkanalen vaker links liggen en wenden zich tot AI om producten te vinden en kopen. Ook daar moet marketing rekening mee houden.

Het helpt natuurlijk niet dat de marketingbudgetten en -teams krimpen. En dat er intussen erg veel marketingtools de ronde doen die nauwelijks op elkaar zijn afgestemd. In zo’n omgeving heeft Agentic AI bijzonder veel potentieel. Toch blijft het een uitdaging en bestaan AI-toepassingen – van het analyseren van resultaten tot het schrijven van gepersonaliseerde mails – in veel teams uit niet meer dan losse toepassingen die elk hun ding doen, maar niet samenwerken. En daar zit de moeilijkheid, want een AI-agent is maar zo relevant als de beschikbare context en data.

Daarom ondersteunt AI ons werk vooral per domein of activiteit, maar in het nieuwe tijdperk moet dit samenkomen zodat agents volwaardige, digitale, autonome collega’s worden.

Een nieuw tijdperk voor marketeers én klanten

Autonome agents ondersteunen niet alleen, ze nemen zelf initiatief. Ze redeneren, stellen vragen, communiceren, voeren proactief taken uit en nemen beslissingen. Allemaal zonder dat een menselijke gebruiker een opdracht geeft of op een knop drukt. Als marketeer formuleer je een doel, zoals het verhogen van de loyaliteit van klanten. De agent zal vervolgens een aanpak uitwerken voor die doelstelling en zelf tot actie overgaan - van het opstellen van een briefing voor de campagne tot het opmaken van doelsegmenten. Van het opvolgen van leads tot het personaliseren van content: alles gebeurt in realtime op maat van de voorkeuren van de klant.

Een ander voorbeeld is leadgeneratie. Agents voegen leads automatisch toe aan programma’s, halen scores op en bevelen passende content aan. Ze kunnen prospecten ook aanspreken met gepersonaliseerde boodschappen, gesprekken voeren en afspraken plannen in meerdere talen.

Het spreekt voor zich dat niet alleen de productiviteit van marketeers met Agentic AI toeneemt. De hele customer experience gaat erop vooruit dankzij de inbreng van autonome agents. Ze zetten campagnes slimmer op en passen die dynamisch aan volgens context en klantgedrag. En ook op het gebied van interactie zijn agents revolutionair. In plaats van het gekende eenrichtingsverkeer met ‘do not reply’ e-mails nodigen onze nieuwe digitale collega’s uit tot echte dialoog en eventueel zelfs een aankoop.

Klanten krijgen op die manier relevante informatie, terwijl marketingteams zich met andere zaken kunnen bezighouden. Marketingcampagnes veranderen in conversaties en worden een bron van informatie, aangezien klanten wensen achterlaten die nadien in een gesprek kunnen worden gebruikt om boodschappen nog persoonlijker en meer op maat te maken.

Minder stress tijdens piekmomenten

Dankzij AI-agents kunnen bedrijven op elk moment en via elk kanaal communiceren met hun klanten en zo de beste ervaring leveren. Alsof consumenten met een menselijke collega aan het praten zijn. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat Agentic AI die inbreng van mensen zal vervangen. In de eerste plaats voeren agents gesprekken waar vaste teams toch al nauwelijks tijd voor hadden en bovendien zorgen ze ervoor dat die teams zich kunnen focussen op meer strategische en creatieve uitdagingen. Agentic AI is in geen geval een black box. Zeker voor high-end taken is nog steeds een ‘human-in-the-loop’ nodig. Daarnaast moeten vangrails ervoor zorgen dat de agent controleerbaar blijft..

Vooral tijdens piekmomenten zal de impact van AI-agents voelbaar zijn. Denk aan de feestdagen waar veel marketingteams intussen al mee bezig zijn. Agents hebben toegang tot data over voorraden en aankopen. Ze kennen de context van (potentiële) klanten en kunnen de klant op basis hiervan persoonlijk adviseren, informeren en helpen om een bestelling af te ronden. Stuk voor stuk uitdagingen die tijdens de feestdagen opspelen, net wanneer relevantie en timing zo belangrijk zijn. Dit najaar zal de impact van Agentic AI voor veel bedrijven echt duidelijk worden. Zullen onze nieuwe AI-collega’s de stress van de feestdagen overleven?

Het potentieel van Agentic AI reikt natuurlijk verder dan de marketingafdeling. Volgens HR-leiders zal het gebruik van AI-agents tegen 2027 met 327% toenemen, zo blijkt uit eigen onderzoek. De jobinhoud zal voor bijna een kwart van het personeel evolueren naar taken met grotere impact en minder repetitief werk. Het versterkt de bestaande teams en geeft mogelijkheden om te groeien en creatief bezig te zijn in een tijd waarin de verwachtingen blijven stijgen en middelen krapper worden.

En we staan pas aan het begin. De toekomst van marketing is slim en autonoom. Bedrijven die de technologie vandaag omarmen, hebben een streepje voor. Niet alleen geven ze hun mensen meer ruimte om te innoveren en strategisch te werken, ze zijn ook beter voorbereid op de toekomst. Met meer groei en klantensucces als resultaat. Misschien moeten we marketeers weldra ‘engageteers’ noemen - een mix van engagement en marketeers ...

Tom Keuleneer, Strategic Enterprise Sales @ Salesforce