Algemeen verbod op alcoholreclame?


Vooral de verhoging van 16 naar 18 jaar voor alcohol (nu geldt dat enkel voor sterktedranken) valt op. Maar de raad pleit ook voor begeleidende maatregelen en sommigen zullen zich in hun koffie (of pousse-café) verslikken als ze lezen wat de raad voorstelt: Zo wil de raad reclame en sponsoring van alcohol volledig verbieden. Daarnaast wil men de etikettering op alcoholische dranken aanpassen door de volgende informatie toe te voegen: voedingsinformatie (minstens het aantal calorieën per 100 ml), het aantal alcoholeenheden per verpakking en de vermelding “alcoholmisbruik is gevaarlijk voor de gezondheid” in plaats van de huidige slogan “ons vakmanschap drink je met verstand”. Daarnaast pleit de raad voor gediversifieerd prijsbeleid met als mogelijke maatregelen een minimumprijs per alcoholeenheid die wordt verkocht in de detailhandel, een verbod om alcoholische dranken gratis of aan fel verminderde prijs aan te bieden, een verhoging van taksen en accijnzen, het beperken van de beschikbaarheid en het aanbod van alcoholische dranken (bv. verbod op verkoop van alcohol in benzinestations, via automaten en in nachtwinkels) en de garantie dat er gratis kraantjeswater te verkrijgen is in de horeca.
De integrale versie van het advies van de Hoge Gezondheidsraad ("Hoge Gezondheidsraad. Risico’s van alcoholgebruik. Brussel: HGR; 2018. Advies nr. 9438) kan gedownload worden via de website van de raad.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]