Allemaal de zelfrijzende auto in?

Met koppen als ‘De toekomst van autorijden breekt aan’ of ‘Mobiliteit gaat nieuw tijdperk in’ zijn innovaties rond elektrische of zelfrijdende auto’s vandaag overal terug te vinden in de media. ‘Level 4’-autonomie laat, niet alleen in technisch, maar zeker ook in juridisch opzicht, nog wel even op zich wachten, maar hoe is de mentaliteit van de gemiddelde Belgische autobestuurder geëvolueerd anno 2017? Kijken we allemaal reikhalzend uit naar de zelfrijdende auto? Marktonderzoeksbureau Profacts zocht het alvast uit.
Er mag dan wel nog geen volledig autonome auto op de markt zijn, zegt men bij Profacts, vandaag is al heel wat verwante rijhulptechnologie commercieel beschikbaar. De meeste mensen hebben al gehoord van cruise control (90%) en automatisch parkeren (81%), maar veel minder Belgen zijn op de hoogte van technologie die nog meer autonomie biedt, zoals adaptieve cruise control (53%), rijstrookassistenten (60%) en fileassistenten (43%).
Opvallend: een aanzienlijke groep lijkt niet al te enthousiast. Bij de meeste rijhulpmiddelen die ons leven op de weg kunnen vereenvoudigen, aarzelen velen om de controle uit handen te geven. Zo wil 27% van alle automobilisten geen rijstrookassistent op zijn auto. Voor een derde van hen is het uit handen geven van de controle het belangrijkste struikelblok. En een kwart ziet dan weer de voordelen van deze technologie onvoldoende in. Maar is dat wel zo'n grote verrassing? De meesten onder ons kennen wel iemand die geen automatische versnellingsbak wil omdat hij of zij zelf wil schakelen. Willen we allemaal wel een wagen die ons werk ingrijpend verlicht? Dit probleem stelt zich ook niet alleen voor wie louter hypothetisch over het toegevoegde nut van de technologie moet oordelen. Ruim de helft (56%) van alle eigenaars die nu al een wagen hebben (!) die automatisch kan parkeren, geeft aan daar zelden of nooit gebruik van te maken.
Terwijl de industrie en de media in vervoering raken van technologische vernieuwingen op zich, mogen we niet vergeten dat de gemiddelde autobestuurder daar minder door geboeid is en eerst de voordelen beter moet zien, merkt men bij Profacts op. Op de vraag hoe belangrijk een aantal factoren zijn bij de aankoop van hun volgende auto, antwoordde 17% dat ‘rijhulpsystemen’ bijzonder belangrijk zouden zijn. Dit cijfer verbleekt echter bij het populairste antwoord, ‘veiligheid’, wat voor 52% van de respondenten cruciaal is. Een bijzonder interessant resultaat, want het betekent dat autofabrikanten veel doeltreffender zouden kunnen communiceren over technologie die verband houdt met zelfsturende auto's als ze de nadruk zouden leggen op de veiligheidsvoordelen, in plaats van op de technische innovatie op zich, wat nu overwegend het geval is.
Momenteel ziet 36% van de Belgische automobilisten zich nooit een zelfrijdende auto kopen. Een grote meerderheid van hen (72%) denkt niet dat zelfsturende auto's tegen 2030 een algemeen verschijnsel zullen zijn in het straatbeeld. Op de vraag in welke mate een aantal wijzigingen hun belangstelling in een zelfrijdende auto zou vergroten, luidden de frequentste antwoorden: ‘bewezen foutloze werking in alle soorten verkeersomstandigheden’ (48% toont dan meer belangstelling) en ‘de autofabrikant bewijst dat de zelfsturende auto minder risico loopt op een ongeval dan een gewone auto’ (belangstelling groeit bij 43%).
Hoewel we nog een aantal technologische en juridische hindernissen moeten overwinnen voordat zelfsturende auto's deel gaan uitmaken van ons leven, mogen we dus niet vergeten dat ook de consumenten en hun behoeften voldoende aandacht verdienen. Pas dan kunnen we het volle potentieel benutten van de technologische innovaties die zelfrijdende auto's opleveren.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]