Alpro is Best Dairy & Plant-Based Brand 2025!

Serviceplan en NielsenIQ/GfK delen hetzelfde doel: het bouwen van Best Brands. Op 13 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 21 winnaars van de 2025-editie, bepaald door een enquête onder 4.000 Belgische consumenten. Dit jaar valt Alpro op door de titel Best Dairy & Plant-Based Brand te winnen. Ontdek in dit exclusieve interview met Jennifer Court, Marketing Director Alpro Danone Benelux, hoe het merk overstapt naar een "plant-powered" benadering, zijn nutritionele impact versterkt en blijft innoveren. Veel leesplezier!
Wat kunnen we in 2025 van uw merk verwachten?
In 2025 evolueert Alpro van plant-based naar plant-powered. We versterken onze positionering met een focus op gezondheid binnen al onze kernassortimenten, zoals dranken en plantaardige yoghurtalternatieven (PBAY). Ons doel is om de plant-based categorie aan te voeren met voeding, terwijl we de relevantie en superioriteit van Alpro-producten onderstrepen. Dit sluit naadloos aan bij onze merkgeschiedenis.
Concreet brengen we op alle verpakkingen van onze kernassortimenten de focus terug op hoogwaardige voeding: rijk aan eiwitten, met calcium en vitamines B12, D, B6 en B2—alles wat je ontbijt en je dag voedt!
Natuurlijk introduceren we ook nieuwe, heerlijke smaken voor onze PBAY-producten en blijven we innoveren op de koffiemarkt met smaakvolle barista-creaties om onze consumenten te verrassen en meer variatie te bieden.
Hoe bepaal je de prioriteiten voor investeringen in 2025 en hoe vind je de balans tussen kortetermijnacties en langetermijnstrategieën?
Voor ons draait het niet om een balans, maar om een consistente focus op onze langetermijndoelen. Als PB-leider zijn al onze kortetermijnacties afgestemd op deze strategie. We willen consumenten overtuigen en laten overstappen naar plant-based keuzes door dagelijks relevantie te bieden.
Op korte termijn richten we ons op communicatie en activaties die tonen hoe eenvoudig plant-based producten in het dagelijks leven passen. Daarnaast blijven we de PB-categorie vernieuwen met innovaties, impactvolle campagnes en activaties die cultureel relevant zijn.
Welke belangrijke gedragsveranderingen ziet u bij consumenten en hoe speelt u daarop in?
Consumenten ondernemen steeds vaker actie wanneer merken niet langer aansluiten bij de cultuur. We zien dat ze op zoek zijn naar merken die hen een goed gevoel geven over zichzelf en hun omgeving. Merken die authentiek en doelgericht handelen, winnen aan belang. Voor Alpro is dit hét moment om onze positieve impact op zowel gezondheid als de planeet opnieuw te claimen—iets waar we altijd voor hebben gestaan. Daarnaast is authenticiteit cruciaal, dus blijven we transparant handelen en trouw aan onze waarden.
Gezondheid wordt bovendien steeds belangrijker voor alle generaties, soms zelfs belangrijker dan smaak. Binnen de plant-based categorie is het dé belangrijkste reden om te kiezen voor deze producten. Daarom legt Alpro de nadruk op voedingswaarde in al onze kernproducten: rijk aan eiwitten, calcium en vitamines B12, D, B6 en B2—alles wat je nodig hebt om je ontbijt en je dag te voeden!
Daarnaast zien we de groeiende invloed van sociale mediapersoonlijkheden. Vooral jongere generaties beschouwen influencercontent als hét favoriete advertentiekanaal. Daarom kiezen we onze influencers zorgvuldig en bouwen we met hen aan een sterke langetermijnstrategie. Net als beroemdheden beïnvloeden influencers het imago van een merk, dus het is essentieel dat zij binnen duidelijke richtlijnen werken, terwijl ze hun authenticiteit behouden.
Welke specialistische vaardigheden moet een succesvol marketingteam bezitten?
Bij Alpro geloven we dat teaminzet en geloof in het merk de sleutel zijn tot succes. Werken voor een merk als Alpro vereist passie voor het onderwerp. Ons team is gemotiveerd en voelt een grote verantwoordelijkheid voor de maatschappelijke impact die ze kunnen maken. Ze bepalen de toekomst van hun categorie en lopen vaak voorop op het gebied van duurzaamheid.
In een VUCA-wereld (Volatiliteit, Onzekerheid, Complexiteit, Ambiguïteit) is het essentieel om verandering te omarmen. Wendbaarheid en het vermogen om onze werkwijze en processen voortdurend aan te passen, is cruciaal voor effectiviteit en efficiëntie.
Maar het gaat verder dan alleen reageren op verandering—het gaat om pionieren en anticiperen op wat komen gaat, en in te spelen op de toekomstige behoeften van consumenten. Alpro hecht hier veel waarde aan als leider.
Ten slotte, terwijl we trends volgen en de wereld omarmen, is het belangrijk trouw te blijven aan ons merk. Marketeers moeten consumentgericht zijn, maar ook cultureel verbonden blijven, zodat ze activaties doen die consistent zijn met ons DNA en resoneren met de consument, zelfs in tijden van potentiële kortetermijncontroverses.
Wilt u weten hoe u een Best Brand wordt? De sleutels tot succes staan voor u klaar op bestbrands.be!
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]