Always brengt #LikeAGirl-campagne naar België met Lotte Kopecky

Always België brengt een nieuwe, inspirerende kortfilm uit met Lotte Kopecky in de hoofdrol, als onderdeel van de #LikeAGirl-campagne. Deze campagne, die begon in 2014 met een iconische Super Bowl-commercial geregisseerd door documentairemaakster Lauren Greenfield, veranderde de betekenis van de term “like a girl” van een belediging naar een krachtig statement vol zelfvertrouwen. De originele video werd recent nog door Ad Age uitgeroepen tot een van de beste Super Bowl-commercials aller tijden.
Met de nieuwe samenwerking met Lotte Kopecky wil Always opnieuw een generatie jonge meisjes inspireren. In de kortfilm richt de Belgische wielerkampioene zich tot haar jongere zelf. Via een persoonlijke brief en beelden uit haar jeugd blikt ze terug op de uitdagingen die ze als tiener tegenkwam toen ze begon met sporten – een periode gekenmerkt door onzekerheid, sociale druk en genderstereotypes.
Zeker tijdens de puberteit haken veel meisjes af: volgens een UNESCO-rapport uit 2024 stopt maar liefst de helft met sporten in deze levensfase. Kopecky erkent hoe jonge, ambitieuze meisjes vaak worden gelabeld als “luid”, “agressief” of “ruw” en moedigt hen aan om zichzelf te blijven.
Vandaag is Kopecky een van de succesvolste wielrensters ter wereld. Ze is UCI Wereldkampioene Wegwielrennen Elite 2023 & 2024, behaalde zes wereldtitels op de piste en rijdt voor het UCI Women’s WorldTeam SD Worx-Protime. Met haar verhaal wil ze laten zien dat doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen alles mogelijk maken.
“Ambitie en vastberadenheid worden bij jongens vaak gezien als iets positiefs, terwijl vrouwelijke sporters hier nog te vaak op worden afgerekend. Ook ik ben tijdens mijn carrière met zulke vooroordelen geconfronteerd. Als jong meisje merkte ik dat wat bij jongens werd getolereerd, bij meisjes werd afgekeurd. Deze video is precies wat ik zelf had willen horen toen ik jong was. Het is bijzonder om mijn verhaal te kunnen delen. Ik hoop dat het meisjes helpt trouw te blijven aan zichzelf en hen de kracht geeft om boven stereotypes en maatschappelijke verwachtingen uit te stijgen,” vertelt Kopecky.
Naast haar sportieve prestaties vervult Kopecky een belangrijke rol als rolmodel. Ze doorbreekt taboes rond puberteit en menstruatie in de sport en laat zien dat meisjes zichzelf mogen zijn en hun passie mogen volgen. Haar samenwerking met Always onderstreept haar inzet voor een samenleving waarin meisjes zich gehoord, vertegenwoordigd en vrij voelen.
“Bij Always geloven we dat geen enkel meisje zich mag laten tegenhouden door stereotypes, zeker niet in de sportwereld. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de tieners tijdens de puberteit stopt met sporten, vaak door onzekerheid en het taboe rond de eerste menstruatie. Met de #LikeAGirl-campagne willen we laten zien dat eigenschappen zoals ambitie, kracht en doorzettingsvermogen gevierd moeten worden, niet bekritiseerd,” zegt Iliane Burnel, marketingdirecteur van Always België.
Hoewel Kopecky een professionele atlete is, geeft de film een persoonlijke kijk op haar verhaal, waardoor het herkenbaar wordt voor ieder meisje met een droom. Always en Kopecky roepen ouders, oudere broers en zussen, en mentoren op om de video te delen met de meisjes in hun omgeving – en zich aan te sluiten bij de campagne via de hashtag #LikeAGirl.
Always blijft zich inzetten voor een rechtvaardigere samenleving waarin elk meisje haar zelfvertrouwen, kracht en ambitie volop kan ontwikkelen. Om meisjes aan te moedigen te blijven bewegen en te sporten #LikeAGirl, zijn er momenteel verschillende promoties op Always-producten bij deelnemende verkooppunten.
(1) https://www.unesco.org/en/articles/unesco-report-women-and-girls-access-sport-still-lagging-far-behind
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]