Amnesty International Vlaanderen en iO geven hoop een gezicht met ‘de kracht van mensen’

Crea / News

Liefde. Hoop. Menselijkheid. Met die drie woorden vatten blended agency iO en Amnesty International Vlaanderen perfect samen wat de meest krachtige wapens zijn om mensenrechtenactivisten vrij te krijgen. Het is de boodschap van een nieuwe tv-spot met onder meer beelden van slachtoffers die hun familie opnieuw kunnen omhelzen na een jarenlange onterechte opsluiting. 

Onder het motto ‘de kracht van mensen’ kiezen Amnesty International Vlaanderen en iO resoluut voor een positieve boodschap – die van de hoop. Geen schrijnende taferelen, maar uitsluitend hoopvolle momenten van intens geluk, zoals personen die na jaren van opsluiting hun geliefden opnieuw in de armen sluiten. ​ 

Je herkent de Belgische hulpverlener Olivier Vandecasteele na 15 maanden Iraanse cel, maar ziet ook medewerkers van SOS Mediterranée, een NGO die zich inzet voor de redding van bootvluchtelingen – en de thuiskomst van de Salvadoraanse Teodora del Carmen Vásquez. Zij werd tot 30 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens ‘moord’ nadat ze een doodgeboren kindje kreeg. 

In de herenigingen speelde de kracht van mensen een cruciale rol: ze kwamen tot stand na intensief actievoeren door onder meer Amnesty International Vlaanderen. ​ Voor de montage werkte blended agency iO samen met de ervaren oorlogscorrespondent en filmmaker Daniel Demoustier. ​ 

Zoals ieder jaar geeft de VRT gratis zendtijd op radio of tv aan een NGO met een sterk verhaal. Met ‘De Kracht Van Mensen’ wist Amnesty International Vlaanderen de jury te overtuigen: de spot van 30 seconden zal vanaf 29 april een week lang in primetime te zien zijn op VRT 1. ​ 

Credits:

 

  • Client: Amnesty International Vlaanderen 
  • Contact: Griet Ryckeboer, Eleni Verschaeve
  • Agency: iO 
  • Executive Creative Director: Sam De Win 
  • Creative Teams: Ivan Moons, Wouter Huyghe 
  • Sound: Raygun 
  • Strategy: Amber Verberckmoes 
  • Account Manager: Ena Stevens 
  • Director: Daniel Demoustier 
  • Motion Design: Laurens Maes 
  • Images: SOS MEDITERRANEE: Tess Barthes