BAM Congress 2025: De moed om tegen de stroom in te gaan

Communication / Marketing / News

Bij de opening van de 2025-editie van het BAM-Congres gaf Fleur Parnet, ceo van BAM, meteen de toon aan met één sleutelwoord: “Moed”. In een wereld die steeds minder voorspelbaar wordt, moet je die hebben om rond zo’n thema een congres te starten. Blik op 2026! “Dat wordt het jaar van de moed, om vooruit te gaan in een instabiele wereld. Wij zijn een onafhankelijke marketingorganisatie en we hebben het lef om ons uit te spreken en dingen anders aan te pakken. Onze beroepsgroep verdedigen, niet alleen met woorden, maar ook met daden…” zei ze voor een volle zaal.

Ook Christian Van Thillo, spilfiguur bij DPG, verwees naar moed. Hij keek richting de Verenigde Staten, ooit het land van Uncle Sam en nu “het land van Uncle Orange”, en stelde somber vast: “In de VS zijn 3.200 kranten verdwenen. Er zijn 11 grootstedelijke regio’s met miljoenen inwoners die geen lokale krant meer hebben. Er is niemand meer die de overheid ter verantwoording kan roepen. Vandaag haalt 80% van de Amerikanen hun nieuws via sociale media en worden hun meningen uitsluitend door die platforms beïnvloed — en we weten wat daar gebeurt…”

Orbit by PUB

Moed of toekomstvisie? Dit jaar was onze conferentie Orbit by PUB voor het eerst onderdeel van het congres. Een debuut dat marketeers van alle soorten wist te overtuigen. Alexandre Helson, co-ceo van Maison Dandoy, gaf een inkijk in de aanpak van het eeuwenoude huis. Volgens hem ligt de uitdaging vandaag niet bij AI, maar moeten we net “vertragen om de toekomst beter aan te kunnen.”

Elisa Le Breton Cornet, international market intelligence manager bij Havas Commerce Paris, voorspelt én hoopt: “een evolutie naar een model waarin merken zelf de doorverkoop van hun producten organiseren. Dat is de meest strategische én meest duurzame aanpak.”

Verder in de praktijk van duurzaam marketingbeleid benadrukt Marion Meyvis, Head of Sustainable Sourcing and Product Marketing bij Oxfam: “Duurzaamheid ziet er prachtig uit in glanzende rapporten, met KPI’s en alles erop en eraan. Maar zodra je de vergaderzaal verlaat, ziet de realiteit er anders uit. Echte duurzaamheid is niet glimmend. Ze is menselijk. Ze vraagt een lange adem. En ze vraagt inzet, lang vóór de start van een campagne en lang daarna.”

Aan het einde van de funnel komt de consument. Die wordt steeds bewuster. Bewijs: Too Good To Go telt meer dan 3,4 miljoen gebruikers in België. De droom van elk merk! En dat zonder reclamecampagne. “Het grootste deel van onze nieuwe partners en gebruikers komt organisch binnen. Er is dus nog geen rem op onze groei. We mogen blij zijn dat we geen miljoenen hoeven te investeren om zichtbaar te zijn,” zegt Olivier François, associate marketing director North Europe bij TGTG.

Laurence Herbert, CMO bij Puratos, besluit: “AI inspireert ons visueel, maar bij ons heeft de mens altijd het laatste woord. We zetten nooit een AI-gegenereerd product in de markt zonder zeker te weten dat het bestaat en reproduceerbaar is.”

BAM vernieuwt zich, zowel als organisatie als community. Bij PUB zijn we blij om mee te evolueren. Binnenkort pakken we uit met een speciale editie rond deze geslaagde 2025-editie van het BAM-Congres.