BAM Student Congress: “Jullie, beste studenten, zullen de volgende film van marketing creëren”  

4schools / Marketing / News

Het BAM Student Congress streek dit jaar neer in de cinemazalen van UGC De Brouckère in Brussel en groeide uit tot een recordeditie met meer dan 1.600 deelnemers. 

Op donderdag 13 maart verzamelden marketing- en communicatiestudenten van over het hele land in de Brusselse bioscoop voor alweer de 37ste editie van het BAM Student Congress. Met dank aan de meer dan veertig topsprekers uit de marketingwereld keerden ze ’s avonds met een volle rugzak aan frisse inzichten terug naar huis. “Ik heb nu nog meer zin om in deze sector aan de slag te gaan,” vatte Antoine Decubber (Henallux) de teneur achteraf mooi samen. 

Keynotes en bedrijfsbezoeken 

Het studentencongres kreeg net als de voorbije jaren de noemer ‘MarketHappening’ mee en werd georganiseerd met de steun van sponsors Febelgra, Carrefour, Coca-Cola, Spadel, Nestlé en Jet Import 

In de voormiddag mochten de deelnemers kiezen uit vijf – stuk voor stuk tot de nok gevulde – zalen met telkens vier keynotes, in de namiddag konden ze die formule herhalen dan wel opteren voor een bedrijfsbezoek in de buurt. Proximus, Engie en AG Insurance zetten hun deuren open voor de marketingtalenten van morgen. Om de vastende studenten wat te ontzien, deelde de organisatie tijdens de middagpauze discrete goodiebags met snacks uit.  

Meaningful marketing 

Naar goede gewoonte kregen de deelnemers een divers palet aan sprekers en topics voorgeschoteld. Vertegenwoordigers van Publicis Groupe, bpost, Odisee, ACC Belgium, Just Russel en TikTok, om er maar enkele te noemen, zorgden samen voor een rijk aanbod aan theoretische kennis én praktische handvatten.  

Uiteraard ontbrak het doorheen de dag evenmin aan waardevolle lessen rond meaningful marketing, inclusiviteit en duurzaamheid. Gezien de centrale, vlot met het openbaar vervoer bereikbare locatie, mogen we overigens spreken van een duurzaam event op zich. 

De volgende film van marketing 

De presentatie die na afloop de meeste lof kreeg, was die van Google-marketing manager Andy Serdons. “Zowel qua vertelstijl als qua topic sprong hij er echt uit,” zei Amélie De Jonckheere (AP Hogeschool). “Door concrete toepassingen van AI voor te stellen, maakte hij de nieuwe technologische mogelijkheden in marketing goed tastbaar. Iemand die met zoveel passie en overtuiging presenteert, dat trekt meteen de aandacht,” aldus Daniella Depaepe (HoGent). 

Serdons gaf dan ook een aantal lessen mee die de studenten niet gauw zullen vergeten, zowel bij de start – “Dit is een toplocatie, want jullie zullen de volgende film van marketing creëren” – als aan het einde – “Je strijdt niet tegen AI, maar tegen andere marketeers die AI gebruiken” – van zijn humoristisch betoog. 

“Ik vond het belangrijk om hier te spreken omdat de toekomst van marketing net wordt geschreven door de mensen in deze zaal,” liet de Google-marketeer zelf optekenen over zijn passage in de cinema. “Mijn kernboodschap was er een van opportuniteiten. Er verandert enorm veel en het consumentengedrag is misschien wel onvoorspelbaarder dan ooit, maar tegelijk is dit het beste moment om een marketeer te zijn.” 

Dynamisch vakgebied 

“Het Student Congress is een schitterend initiatief omdat het externe inzichten van ervaringsdeskundigen koppelt aan onze opleiding,” vindt Léa Dumont de Chassart (EPHEC). Daniella Depaepe deelt die kijk. “Blij dat ik erbij was en professionals uit het vakgebied aan het werk mocht zien. Het was bovendien zeer nuttig om kennis te maken met een aantal relevante actuele trends. Marketing is zo’n dynamisch en creatief domein, bleek nog maar eens. Ik kijk er echt naar uit om er straks mijn stempel op te drukken.”