Belgen poetsen het huis, Nederlanders zichzelf

News / Research / Retail

cleaning daiga-ellaby-699140-unsplashVorig jaar oktober introduceerde bol.com de persoonlijke herhaalservice 'Bespaar Continu' bij haar ruim 8 miljoen klanten in België en Nederland. Dankzij deze gratis service hebben klanten de mogelijkheid om een automatische herinnering in te stellen op basis van hun persoonlijke aankoopgedrag. Op die manier worden herhaalaankopen makkelijker en is er altijd tijdig voldoende shampoo, kattenvoer of toiletpapier in huis. Nu ruim een half jaar na de lancering van Bespaar Continu stelt bol.com opvallende verschillen vast in het gebruik van de herhaalservice tussen België en Nederland.
Uit de meer dan tienduizend aanmeldingen blijkt dat Belgen twee keer zo vaak dan Nederlanders willen weten wanneer het weer tijd is om het huis schoon te maken. Vaatwasmiddelen en allesreiniger zijn daarbij populaire artikelen. Vooral wasverzachter doet het erg goed: Belgen worden 2,5 keer liever dan de noorderburen hieraan herinnerd. Nederlanders zijn dan weer meer geïnteresseerd in persoonlijke verzorging. Maar liefst 1,5 keer liever dan Belgen willen Nederlanders weten wanneer de voorraad scheermesjes, shampoo, make-up en tandpasta weer bijgevuld moet worden. De top 3-artikelen waar zowel Nederlanders als Belgen absoluut niet zonder willen zitten, zijn luiers, wasmiddel en babydoekjes. Voor beiden zijn dit de meest geliefde artikelen om op voorraad te hebben. Tot slot willen Nederlanders net iets liever dan Belgen weten als het weer tijd is om glijmiddel in huis te halen (verschil 0,2%), terwijl datzelfde percentage exact andersom is als het om condooms gaat.