Belgische bureaus scoren bij TikTok Ad Awards Benelux 2025

Op 18 november werden in Amsterdam de TikTok Ad Awards Benelux 2025 uitgereikt. De prijzen bekronen de meest vernieuwende merken en bureaus uit de Benelux die dit jaar een opvallende, creatieve en succesvolle campagne op TikTok lanceerden.
@albertheijn Dat klinkt als weekend! 👂🎶
GREATEST TIKTOK
De Greatest TikTok Award ging naar de "Klinkt als weekend" campagne van dentsu, TBWA en Holy Fools voor Albert Heijn. Deze prijs wordt toegekend aan de beste algehele campagne: een campagne die de creativiteit van het platform optimaal benut, impact creëert en de doelstellingen door de funnel heen behaalt.
Albert Heijn wist deze zomer hét weekendgevoel te vangen en zichzelf te positioneren als dé bestemming voor barbecues, snacks en borrelmomenten. Met een TikTok-first strategie werd Whigfields “Saturday Night” omgetoverd tot de nieuwe track “Klinkt als Weekend”, uitgevoerd door Corry Konings en Bram Krikke. De campagne draaide om een aanstekelijk nummer en dans, speciaal ontwikkeld voor TikTok. Creators en fans werden vanaf het begin hierbij betrokken. Dit zorgde voor maximale zichtbaarheid en participatie, en de campagne groeide uit tot een landelijke hype die zelfs buiten TikTok werd opgepikt.
De resultaten waren indrukwekkend: 303 miljoen impressies uit 12.500 unieke TikToks, een hero-video met 6 miljoen views en een engagement rate van 4,5%. Meer dan de helft van de doelgroep herkende het nummer en de merkassociatie met weekend en barbecue steeg fors. Albert Heijn werd zo letterlijk het geluid van het weekend: een cultureel en commercieel succes.
@debouwkijktverder
Greatest Creative
AKQA Brussels sleepte de prijs voor Greatest Creative in de wacht met de campagne "De bouw kijkt verder" voor Constructiv. Deze prijs erkent de algehele creatieve aanpak van een merk op TikTok, met een strategische inzet van betaalde campagnes en organische content om een blijvende TikTok-aanwezigheid op te bouwen.
Met de campagne "Content Builders" transformeerde Constructiv echte bouwvakkers tot TikTok-ambassadeurs. Zij lieten de toegankelijkheid, schoonheid en diversiteit van de bouwsector zien. Door in te zetten op peer recommendations en authentieke, spontane content, wist de campagne niet alleen nieuw talent aan te trekken, maar ook het gevoel van trots binnen de sector te vergroten. De ambassadeurs kregen volledige creatieve vrijheid en deelden hun dagelijkse ervaringen via hun eigen TikTok-profielen. Ze maaken hierbij vaak gebruik van trending formats en geluiden.
Het resultaat: 24 onbetaalde ambassadeurs maakten samen 259 TikToks, 144% meer dan op Instagram en Facebook samen. Hun gezamenlijke volgersaantal steeg tot ruim 510.000. De wervingscampagne leverde 144.500 unieke views en bijna 100 kwalitatieve sollicitaties op, waarmee de campagne een nieuwe standaard zette voor creatieve employer branding op TikTok.
@colruyt Replying to @Dailydoseofyasmin Gourmet bestellen was nog nooit zo wholesome 🥹 #Colruyt #laagsteprijzen #eindejaar
Greatest Branding
Het Antwerpse bureau Fullsend won de Greatest Branding Award voor zijn end-of-year campagne voor Colruyt. Deze prijs beloont een opvallende brandingcampagne die een innovatieve campagne-strategie gebruikte voor uitstekende resultaten in de upper funnel.
Colruyt lanceerde een volledige TikTok-first campagne om merkvoorkeur tijdens de feestdagen te versterken. Met een gefaseerde aanpak van vroege aanwezigheid tot inspiratie en praktische ondersteuning in de drukste winkelperiode. De campagne maakte slim gebruik van TikToks community-features, zoals reply-with-video en een Colruyt augmented reality-effect. Zowel Nederlandstalige als Franstalige klanten werden bereikt met relevante, creatieve content.
@hemanederland @driplist zorgt voor een onvergetelijke ervaring met haar #HEMA thuistoilet. Zelf hoge nood tijdens Koningsdag? Check hema.nl/thuistoilet voor alle locaties. Het thuistoilet is een initiatief in samenwerking met @tosti_creative en @linda
Nieuw: Greatest Impact
Hema en Tosti Creative gingen naar huis met de nieuwe Greatest Impact award. Deze prijs erkent een campagne die met een innovatieve TikTok-first strategie en creatief concept aantoonbare maatschappelijke impact en sterke community-betrokkenheid heeft gerealiseerd.
HEMA bracht met de "Thuistoilet"-campagne op creatieve wijze het gebrek aan openbare toiletten voor vrouwen tijdens Koningsdag onder de aandacht. Door slim in te spelen op het momentum van de feestdag en te kiezen voor een TikTok-first aanpak, werd met een klein budget een groot bereik en echte impact gerealiseerd. Samen met TikTok-creator Driplist werd een herkenbare, humoristische video gelanceerd. Hierin werd het probleem op een toegankelijke manier zichtbaar gemaakt, en de community werd uitgenodigd om zelf een thuistoilet te openen en te delen.
De impact was direct zichtbaar: HEMA bereikte ruim 1,1 miljoen mensen en genereerde meer dan 3,1 miljoen impressies op TikTok tegen een uitzonderlijk lage CPM van €1,61. Het initiatief leidde tot een golf aan user-generated content, honderdduizenden extra impressies, tienduizenden likes en duizenden shares. De campagne groeide uit tot een landelijke beweging en werd een krachtig bewijs van maatschappelijke impact en betrokkenheid.
Het resultaat was een opvallende stijging in ad recall (+10,8% NL), een bereik van 1,35 miljoen unieke personen en een duidelijke groei in koopintentie: de helft van de ondervraagden gaf aan bij Colruyt te willen shoppen. Hiermee zette Colruyt een nieuwe standaard voor upper-funnel branding op TikTok.
@loopearplugs Ever wondered what Loop Engage ACTUALLY do? We got you. #loopearplugs #loopiridescent
Greatest Performance
De Greatest Performance Award ging naar Loop Earplugs en GAIN. Deze prijs viert de innovatieve TikTok-first creatieve aanpak en campagne-strategie die uitstekende resultaten in de lower funnel opleveren.
Loop Earplugs behaalde indrukwekkende resultaten op TikTok dankzij een slimme scaling-strategie en continue optimalisatie. Het merk richtte zich op mensen die al interesse hadden getoond en gebruikte de meest succesvolle video’s om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Korte, pakkende video’s, gemaakt door echte gebruikers, stonden centraal en de campagne bleef doorlopend inspelen op trends en behoeften van de doelgroep.
Bijna 20% van alle Europese verkopen kwam voort uit deze campagne, tien keer zoveel als bij eerdere campagnes. Voor elke geïnvesteerde euro leverde de campagne 30% meer op dan gemiddeld, terwijl de kosten om een klant te bereiken 31% lager waren dan normaal en zelfs 39% lager dan op andere sociale media. Dit succes vormde de basis voor de internationale groei van het merk.

Graphic/Motion Designer - BUBKA
Vacature: Graphic/Motion Designer die pixels én planeet serieus neemt Bubka – Antwerpen – […]

CONTENT CREATOR - THE CREW
About The Crew The Crew is a boutique creative agency based in Brussels. […]

Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]

Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]





