Best Brands Awards 2024: Colruyt is Best Retail FMCG Brand 2024!

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaards van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4.500 consumenten. Duik hier in een exclusief interview met Jo Willemyns, Director Colruyt Group. Geniet van de inzichten!
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee jullie op het gebied van marketing en communicatie zijn geconfronteerd om dit jaar één van de favoriete merken onder de Belgen te blijven/worden?
Jo Willemyns: "De grootste uitdaging is geweest om onszelf voortdurend aan te passen om gelijke tred te houden met de steeds veranderende behoeften en waarden van de consument. En door tegelijk trouw te blijven aan wie we zijn. Wij geloven dat merkconsistentie essentieel is. Onze belofte om voor elk product op elk moment de laagste prijzen aan te bieden, vormt al tientallen jaren de basis van onze identiteit. Het waarmaken van deze belofte vereist in het licht van de toenemende concurrentie een zorgvuldig management van prijsstrategieën, efficiëntie van de toeleveringsketen en kostenoptimalisatie, terwijl er toch kwaliteitsproducten en -diensten moeten worden geleverd. Met onze campagne ‘zo maken we ‘t verschil’ hebben we de consument meegenomen in deze reis en hem een kijkje achter de schermen gegeven van wat er nodig is om onze merkbelofte waar te maken.
Een andere uitdaging is het in staat stellen van onze winkelmedewerkers om als merkambassadeurs op te treden. Het is niet eenvoudig om meer dan 15.000 mensen op de hoogte en betrokken te houden, zodat zij uitzonderlijke klantervaringen kunnen bieden. Maar we zijn er trots op dat klanten ons erkennen voor de vriendelijkheid van onze medewerkers en we beschouwen dit als een cruciale factor in het versterken van onze positie als vertrouwd en geliefd merk onder de Belgen."
‘Hoe integreer je lokale waarden en zorgen in je marketingstrategie om beter aan te sluiten bij de verwachtingen van de Belgen?’
Jo Willemyns: "Door te luisteren naar en contact te maken met zowel consumenten als klanten. Als Belgische foodretailer staan we midden in de samenleving en communiceren we met lokale overheden, voedsel-, landbouw- en sociale organisaties, leveranciers en andere stakeholders, maar ook met individuele consumenten via focusgroepen en andere vormen van kwalitatief onderzoek. Door naar de mening van mensen te vragen, geraak je al een heel eind.
Een voorbeeld van hoe we omgaan met lokale bedrijven en gemeenschappen is onze directe samenwerking met maar liefst 600 kleine en grote boerderijen. Wat we in België kunnen kopen van de Belgische landbouwsector, kopen we in België. Dat geldt voor groenten, fruit, vlees, melk,... Onze melk die we verkopen onder de huismerken Everyday en Boni Selection is 100% Belgisch. Al ons varkensvlees, rund- en kalfsvlees bestaat voor 99% uit Belgisch vlees. Colruyt Group is een van de belangrijkste klanten van de Belgische boeren. In totaal bevatten onze schappen producten van bijna 6.000 Belgische boerderijen.
Een ander voorbeeld is ons initiatief ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’, waarbij we samenwerkten met maatschappelijke organisaties zoals de OCMW’s om huishoudens met een lagere sociaal-economische status te helpen gezonde gezinsmaaltijden te bereiden. Dit initiatief werd in 2016 gelanceerd en is sindsdien blijven groeien. Inmiddels werken we samen met ruim 350 maatschappelijke organisaties en lokale overheden, waarmee we bijna 10.000 kwetsbare gezinnen bereiken. Kortom, het doel van dit initiatief is om deze gezinnen te ondersteunen bij het bereiden van verse, smakelijke en uitgebalanceerde maaltijden. Gezinnen die lid zijn van een sociale organisatie kunnen zich via deze organisatie laten informeren en zich inschrijven. Wanneer een gezin zich heeft aangemeld, ontvangt het tweewekelijks receptenboekjes thuis. De boekjes bestaan uit zes makkelijk te bereiden, kindvriendelijke recepten met bijbehorende boodschappenlijstjes. Elk recept kost gegarandeerd (door Colruyt) niet meer dan één, twee of drie euro per portie. Voor dit initiatief hebben wij in 2020 de ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’ prijs gewonnen."
Hoe beheren jullie ecologische en sociale duurzaamheid binnen de sector, en hoe beïnvloedt dit de voorkeur van Belgen voor jullie merk?
Jo Willemyns: "Onze missie is: ‘Samen creëren we duurzame meerwaarde door waardegedreven vakmanschap in de retail’. Bij alles wat we doen, willen we een effectieve positieve impact genereren. Zo maken wij het verschil, ook voor toekomstige generaties. De zorg voor het milieu zit diep verankerd in het DNA van Colruyt Group. Van oudsher hebben wij ons altijd ingezet voor het zoeken naar en investeren in initiatieven die een positieve impact hebben op ons milieu, omdat we ons er terdege van bewust zijn dat wij als retailer impact hebben op het milieu en het klimaat. Daarom werken wij er stap voor stap aan om die impact te verkleinen. Dit omvat initiatieven om voedselverspilling terug te dringen, verpakkingen te optimaliseren en verspilling te verminderen. Zo verkochten we in 2022 96,8% van onze versproducten. Voor de goederen die niet verkocht werden, hebben we nuttige bestemmingen gevonden, door ze bijvoorbeeld te doneren aan sociale organisaties als Voedselbanken, Foodsavers, Les Restos du Coeur en anderen. Ook investeren we zwaar in energiebesparende maatregelen in winkels en distributiecentra en in energie-efficiënte technologieën en hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie. In 2030 zal 60% van ons totale energieverbruik afkomstig zijn van niet-fossiele energiebronnen.
De afgelopen tien jaar is maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds populairder geworden, maar voor ons is het altijd een essentieel onderdeel geweest van wie we zijn. Onze klanten zien dit ook en reageren er positief op, wat ertoe bijdraagt dat zij ons merk verkiezen boven andere."
Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]