Best Brands Awards 2024: Levis is Best Renovation & Decoration Brand 2024!

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaars van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4.500 consumenten. Duik hier in een exclusief interview met Desiree De Maesschalck, marketing director AkzoNobel. Geniet van de inzichten!
Welke communicatietactieken zijn voor jullie het meest effectief gebleken bij het opbouwen van een duurzame relatie met de consument?
Desiree De Maesschalck: "Door gebruik te maken van een audiovisueel massamedium, zoals TV, om onze creatieve tv-spots uit te zenden, bereiken we een maximaal aantal personen binnen onze doelgroep. De combinatie van TV (lineair en VOD) met online video helpt het aantal GRP’s te optimaliseren. Daarnaast helpt een effectieve Always On-strategie, waarbij de nadruk meer ligt op boeiende inhoud, ons verhaal te personaliseren en emotie over te brengen."
Hoe meet je de klanttevredenheid en emotionele betrokkenheid bij jullie merk, en hoe gebruik je deze gegevens om alle jullie acties te sturen?
Desiree De Maesschalck: "Jaarlijks voeren wij binnen al onze kanalen een klanttevredenheidsonderzoek uit. Uit dit CSAT-onderzoek trekken we veel lessen over onze marketinginspanningen, de kwaliteit van de commerciële activiteiten, verkoop, enz. Deze lessen worden gebruikt om onze aanpak te optimaliseren. Naast de CSAT gebruiken we ook het merkgezondheidsonderzoek om onze brand funnel, merkimago en merkkracht te analyseren. We wenden de resultaten ook aan om het merkplan te verfijnen. Bijvoorbeeld: welke activatie op welk Levis-submerk, welke Levis-innovatie moet worden gelanceerd, bouwt het merkimago verder op via specifieke activaties op kleur, etc.. Ook het mediaplan wordt geleid door de uitkomst van het merkgezondheidsonderzoek. Bijvoorbeeld voor optimalisatie van de inzet van media om een doelgroep beter te bereiken. Voor nieuwe lanceringen voeren we ook marktonderzoek uit om te begrijpen hoe de waardepropositie resoneert met ons doel en hoe deze daaraan kan bijdragen."
Kan je voorbeelden geven van reclamecampagnes die een aanzienlijke impact hebben gehad op de perceptie van het merk onder jullie consumenten?
Desiree De Maesschalck: "Vroegere campagnes met Levis-testers en Levis Ambiance hebben duidelijk het beeld gevormd dat we rond Levis wilden creëren. Dat van een merk dat de gepassioneerde kleurexpert is, dat je tijdens je beslissingstraject helpt. Van het idee in je hoofd, tot het opdoen van inspiratie en het kiezen van de gewenste kleuren en het daadwerkelijk zelf schilderen van je droomhuis. We willen onze consumenten vertellen over Levis, dat de helpende hand is en probeert de moeilijkheden die gepaard gaan met schilderen zoveel mogelijk te minimaliseren door vertrouwde verf van topkwaliteit en ondersteuning aan te bieden voor, tijdens en na het verfwerk."
Hoe ben je van plan om als merk te blijven evolueren terwijl je emotioneel verbonden blijft met jullie consumenten?
Desiree De Maesschalck: "Ik vind het belangrijk dat we relevant blijven voor onze huidige doelgroep, maar ook voor de consumenten van morgen. Generatie Z baant zich een weg naar de volwassenheid, en zij hebben andere overtuigingen/gewoonten en consumeren media op een andere manier dan de 'oudere' consument. Het is belangrijk om verbonden te blijven en het gebruik van media en inhoud te optimaliseren om ook bij die groep gehoor te vinden. Daarom werken wij er samen met onze creatieve en mediabureaus hard aan om voor iedereen relevant te blijven met aangepaste campagnes, om zo al onze doelstellingen te bereiken. Hierbij is het natuurlijk belangrijk verder te denken dan de inzet van traditionele (sociale) media."
In welke mate is kunstmatige intelligentie geïntegreerd in jullie marketing- en communicatiestrategieën om de personalisatie en emotionele betrokkenheid bij het Belgische publiek te vergroten?
Desiree De Maesschalck: "Wij gebruiken AI om onze digitale marketingcampagnes te optimaliseren, dit kunnen teksten zijn maar ook de afbeeldingen die wij in onze digitale campagnes laten zien."
Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]