Best Brands Awards 2024: Martini is Best Liquors & Spirits Brand 2024!

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: Building Best Brands. Op 21 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden ze de 20 winnaars van de editie 2024, bepaald door een enquête onder 4,500 consumenten. Duik hier in een exclusief interview met Sanne Wessels, brand director Martini. Geniet van de inzichten!
Martini wint opnieuw de eerste plaats in de categorie Best Liquors & Spirits Brand! Hoe voelen jullie zich bij deze overwinning?
Sanne Wessels: "Wij zijn voor het derde jaar op rij heel erg trots op deze prijs! We hebben een geweldig team dat met passie werkt om het Martini-erfgoed tot leven te brengen en onze consumenten voortdurend te verrassen. En dat met innovaties, ervaringen en een steeds perfecte uitvoering in een zeer actieve en competitieve omgeving. De prijs voor het Beste Alcoholische Drankenmerk is een fantastische erkenning van onze Belgische consumenten en stimuleert ons om het tempo hoog te houden en elke dag een stap verder te gaan."
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee je op het gebied van marketing en communicatie bent geconfronteerd om dit jaar één van de favoriete merken onder de Belgen te blijven/worden?
Sanne Wessels: "Martini heeft een bijzondere relatie met de Belgische consument. In onze marketing en communicatie hebben we de juiste balans gevonden tussen het behouden van een consistent wereldwijd imago en het aanpassen aan lokale voorkeuren. Wij geloven dat Martini een diep inzicht weerspiegelt van de unieke culturele context in België. De sleutel tot ons succes is het combineren van wereldwijde merkconsistentie met lokaal gestuurde campagnes.
De toenemende fragmentatie van mediakanalen en de vraag naar diverse contentformaten zorgen ervoor dat het effectief bereiken en betrekken van een doelgroep enige focus vergt. We hebben daarom een dynamische marketingstrategie ontwikkeld, die is aangepast aan verschillende platforms en formats. Investeren in een robuuste omnichannel-aanpak, het creëren van gevarieerde content en het optimaliseren van campagnes voor verschillende platforms heeft geholpen de mediafragmentatie aan te pakken."
Hoe integreer je lokale waarden en zorgen in je marketingstrategie om beter aan te sluiten bij de verwachtingen van de Belgen?
Sanne Wessels: "Het integreren van lokale waarden en zorgen in de Martini-marketingstrategie voor de Belgische markt heeft ons geholpen een betekenisvolle verbinding met onze doelgroep tot stand te brengen. Door de jaren heen hebben we ons inzicht in de diverse culturele nuances tussen regio’s uitgebouwd, waarbij we het belang van regionale verschillen binnen het land hebben erkend.
Onze aanpak is verankerd in een onderscheidende houding, waarbij prioriteit wordt gegeven aan het dicht bij de consument en hun veranderende behoeften blijven. De afgelopen jaren hebben we ons engagement versterkt om een diepere betekenis aan het merk Martini te geven door aandachtig naar onze consumenten te luisteren. Het is onze ambitie dat Martini een bron van inspiratie en verbinding voor ons publiek zal zijn, waarbij de consument consequent centraal staat bij al onze inspanningen. Het relevant blijven op lokaal niveau getuigt van onze nauwe samenwerkingen met lokale media en actieve deelname aan evenementen zoals "WECANDANCE", wat een directe mogelijkheid biedt voor consumentenbetrokkenheid. Onze toewijding aan lokale innovatie blijkt uit de creatie van producten zoals de Belgische Limited Edition Martini Spritzante en nieuwe gearomatiseerde kant-en-klare cocktails zoals Martini Limoni.
In ons streven naar voortdurende verbetering en relevantie gaan we actief op zoek naar feedback van onze Belgische klanten. Deze waardevolle input dient als hoeksteen voor het aanpassen en verbeteren van onze marketingstrategie. Onze blijvende focus op de consument en ons aanpassingsvermogen blijven cruciaal in het sturen van het succes van Martini op de Belgische markt."
Hoe zijn jullie van plan om als merk te blijven evolueren terwijl jullie emotioneel verbonden blijven met de consument?
Sanne Wessels: "Het “160 jaar Martini”-erfgoed is een bewijs van de blijvende erfenis van het merk en zijn streven naar uitmuntendheid in de drankenwereld. Gedurende zijn rijke geschiedenis heeft Martini consequent aangetoond dat het de harten en smaakpapillen van consumenten weet te veroveren, en al generaties lang relevant en verbonden blijft met zijn publiek. De leeftijd van Martini is niet slechts een getal, het vertegenwoordigt een erfgoed dat diep geworteld is in vakmanschap, traditie en een onvermoeibaar streven naar kwaliteit. Door de jaren heen is het merk synoniem geworden voor verfijning en zet het de standaard voor aperitieven en tijdloze cocktails. Van het charisma van filmsterren tot innovatieve campagnes zoals ‘aperitivo in the sky’, heeft Martini altijd creatieve marketinginitiatieven ingezet om consumenten te boeien. De drankstrategie van het merk weerspiegelt de wens van de hedendaagse consument naar lichte en verfrissende dranken. Door drankjes te maken die deze kwaliteiten belichamen, komt het merk tegemoet aan de evoluerende smaakvoorkeuren van zijn publiek. Martini heeft zijn portfolio dan ook uitgebreid met niet-alcoholische opties, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de groeiende vraag naar bewuste drinkervaringen."
Kan je voorbeelden delen van strategische partnerschappen of samenwerkingen die een positieve impact hebben gehad op de perceptie van jullie merk in België?
Sanne Wessels: "Het afgelopen jaar hebben we in België een volledig 360°-partnerschap gelanceerd met onze ‘aperitivo in the sky’-activatie. We hebben alle punten van onze campagne met elkaar verbonden met een exclusief Flair-partnerschap, een sterke aanwezigheid op het evenement WECANDANCE, zichtbaarheid in de winkel en activaties in de horeca. Dankzij deze samenwerkingen zijn we de perceptie en “brand love” voor Martini blijven verbeteren. Voor het 160-jarig jubileum hebben we zo een lokale partnerschappen ontwikkeld met Sergio Herman en sterke horeca-samenwerkingen. Dankzij deze lokale activiteiten blijven we relevant voor onze Belgische consument en hopen we nog jaren hun Best Brand te blijven terwijl we relevantie blijven cultiveren en onze band met het Belgische publiek blijven versterken."
Wil je meer weten over hoe je een Best Brand kunt worden of blijven? Neem dan contact op met het Best Brands-team via info@bestbrands.be.
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]