Uit onderzoek van IVOX in opdracht van Aoste blijkt dat drie kwart van de Belgen de boterham wekelijks of vaker belegt met een vegetarisch of veganistisch alternatief. Bovendien vindt 50% dat bedrijven meer moeite moeten doen om vegetarische alternatieven op de markt te brengen. Het gevolg van tijden waarin de vleesindustrie meer en meer onder vuur ligt. Daarom investeert Aoste al jaren om het beter te doen. Het charcuteriebedrijf wil de voortrekker zijn van een duurzame vleesindustrie. Met die brand purpose komen ze nu naar buiten. Het communicatiebudget werd na een zomerpitch toevertrouwd aan Bonka Circus.
Inge Ooms, communicatiedirecteur Aoste Noord-Europa, legt uit: “We nemen belangrijke stappen naar een bewustere en betere wereld. Om die brand purpose scherp en helder te benoemen, deden we een beroep op het Leuvense Bonka Circus. We schreven een competitie uit om deze zo impactvol mogelijk te vertalen in een TVC en online film. Deze eerste uitingen maken deel uit van ons merkproject: niet verkondigen, maar bewijzen waar we voor staan. En in alle eerlijkheid toegeven dat we er nog niet zijn en steeds moeten blijven evolueren. Die evolutie kan je in alle transparantie volgen op www.aoste.be. Daar tonen we dat het menens is voor ons.”
En precies omdat Aoste het écht meent, was dit ook een droomopdracht voor Bonka Circus, zegt Bart Gielen, creatief directeur bij het Leuvene bureau. ‘Onze creatieven vertaalden het engagement van Aoste in een gedurfd statement voor de hele vleesindustrie: als mensen veranderen, is het tijd om mee te evolueren.’
Het script steunt, zowel in 30” als in 45”, op Bob Dylans bekende hit ‘The Times, They Are A-changing’. Maar in tegenstelling tot wat de song beweert, wijst Aoste de verandering niet toe aan de tijden, maar aan de mensen. Dat wordt in de film geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de jaren 60 tot nu. Het zijn de mensen die veranderen, en Aoste verandert mee: de investeringen van de afgelopen jaren maken dat Aostes kookham voortaan bereid wordt zonder nitrieten, met meer respect voor dierenwelzijn en verpakt is in recycleerbare kartonnen verpakking.
Dat engagement wordt heel bewust samengevat in de lijn ‘Altijd bereid om beter te doen’. Want hier stopt Aostes engagement niet. Op aoste.be vertelt het merk in volledige transparantie waar ze staan en welke doelen ze nog willen behalen. Zo breiden ze binnenkort ook hun vegetarisch aanbod uit. Want wanneer mensen veranderen, verandert Aoste mee.
Aoste - Altijd bereid om beter te doen (30 sec - NL)
Credits
Client: Aoste
Client contact: Thomas De Boes, Inge Ooms, Elisabeth Keuppens, Mietje Kesteleyn, Valérie Richard, Isabelle Vanston, Ann Van Den Bossche
Strategisch directeur: Peter Verbiest
Creatief directeur: Bart Gielen
Creatief team: Jesse Vanophalvens & Simon Willems
Client services: Julie Proesmans
Account Manager: Annelies Mommen
Producer: Greet Liekens
Regie: Wilson
DOP: David Doom
Foodstyling: Eveline Boone
Offline montage: Ward Geerts
Online montage: Elke D’Haese
Grading: Florian Keirse
Geluid & muziek: Sonhouse
Vertalingen: Sophie Colens & Stijn Van Hemelrijck
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]