We verwachten allemaal dat onze topsporters clean zijn. Maar onze sportkleren controleren we niet. Nochtans is de meeste sportkledij gemaakt in onveilige fabrieken in Cambodja, Indonesië of Bangladesh, door naaisters die lange dagen werken voor een hongerloon.
Om de sportieve Vlaming hiervan bewust te maken bedacht Boondoggle een opvallende actie in opdracht van Wereldsolidariteit. Tijdens de Ronde van Vlaanderen Cyclo werd geen doping- maar de allereerste shirtcontrole ter wereld gehouden. Elke gecontroleerde deelnemer kreeg de harde waarheid te horen over de productie-omstandigheden waarin zijn wielertruitje gemaakt werd. Zelfs vice-eersteminister Kris Peeters moest eraan geloven. Ook tijdens de zomer zal Wereldsolidariteit aanwezig zijn op allerhande sportevenementen om shirtcontroles uit te voeren.
Met de actie roept Wereldsolidariteit op om net zoals Ronde-winnaar Philippe Gilbert de petitie te tekenen voor cleane kleren. Hiermee kan er druk uitgeoefend worden op sportmerken om kledingarbeidsters in Azië een leefbaar loon en menswaardige werkomstandigheden te bieden.
Credits
CLIENT
- NGO Wereldsolidariteit
- ACV
BOONDOGGLE
Managing Partner Brand & Client Development: Stijn Cox
Business Director: Nico Croes
Account Manager: Marjon Lepage
Creative Director: Merel Van den Broeck
Creative Team: Dirk Pierloot, Willem De Geyndt
Design: Natalie Vanheers, Bernard Hermant
PRODUCTION
Wereldsolidariteit & Cinemajax
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Vacature Junior Art Director - Bridgeneers
Bridgeneers is op zoek naar een Junior Art Director om ons creatieve team […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]