Cannes Lions 2024: zilver voor VML en Bel Glenn

Awards / Cannes Lions / News

De eerste Lion is binnen. VML wint zilver in de categorie Health & Wellness met Bel Glenn.

HEALTH AND WELLNESS > HEALTH AWARENESS & ADVOCACY
CALL GLENN
VML BELGIUM, ANTWERP / CHILD FOCUS / 2024

Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van exposing. Dat wil zeggen dat hun naaktbeelden ongewild online worden verspreid. Glenn was zo’n slachtoffer. Toen hij 15 was, maakte hij één foto met zijn telefoon en stuurde die in vertrouwen door, maar toch belandde ze op het internet. Kort daarna pleegde Glenn zelfmoord. Ter gelegenheid van de Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Misbruik heractiveerden VML (toen nog Wunderman Thompson) en Child Focus diezelfde telefoon om andere jongeren online beter te beschermen.

In 2022 opende Child Focus maar liefst 151 dossiers van grensoverschrijdende sexting en exposing. Hierbij worden jongeren onder druk gezet om seksueel getinte berichten of beelden door te sturen of worden deze gedeeld zonder toestemming. De organisatie merkt de laatste jaren een nieuw fenomeen waarbij dit soort beelden, vaak samen met privégegevens van slachtoffers, verspreid worden via sociale media zoals SnapchatWhatsAppTikTokInstagram of Telegram, al dan niet binnen zogenaamde expose-groepen. Hier worden slachtoffers vernederd, uitgescholden, bedreigd en zelfs gechanteerd. Daarom lanceerden VML en Child Focus de campagne ‘Bel Glenn’.

Lees HIER meer over de campagne