Choco verspreidt begripvirus voor VVA
Met Wereld Autisme Dag op 2 april gaf Vlaamse Vereniging Autisme samen met Choco het startschot voor een sensibiliseringscampagne voor autisme. De campagne wil het brede publiek sensibiliseren om begrip te tonen voor autisme, want met een beetje begrip voor mensen met autisme komen we al een pak verder.
Choco startte met de hamvraag: Begrip tonen… hoe doe je dat? Wel, zeer letterlijk, bijvoorbeeld door de letters ervan op een originele manier in beeld te brengen. Choco toont ze daarom in schijnbaar doodnormale situaties, alsof je ze zou zien in de bloemen die openbloeien in een grasperk, of in de frietjes op je bord. Voor radio vertaalde het bureau dit idee naar een auditief concept door de letters te koppelen aan een eigenschap van mensen met autisme. Het resultaat is een speelse televisie- en radiospot die van 2 tot 8 april op de VAR-kanalen loopt. De illustraties van de televisiespot zijn van de hand van Dries Van Broeck, een Gentse motion designer. Warre Borghmans en Koen De Bouw verleenden hun stem voor de radiospot, die werd opgenomen in samenwerking met Het Geluidshuis.
De televisie- en radiospot zijn eigenlijk een oproep om ook zelf die letters, en dus jouw begrip, te tonen en zo het begripvirus mee te verspreiden. Om dat te ondersteunen werkte Choco een activerende online campagne uit: een facebookchallenge waarbij ze de kijkers van de spot uitdagen om begrip te tonen. Toon je begrip door gedurende 6 dagen de letters B, E, G, R, I, P te posten en iemand te nomineren om hetzelfde te doen. Je kan de letters knutselen, bouwen met blokken, vormgeven met pasta, of gewoon ‘zien’ in je omgeving. Door mee te doen, verspreiden we samen stukje bij beetje het begripvirus in onze omgeving.
Credits:
Bureau: Choco relatiebouwers
Klant: Vlaamse Vereniging Autisme