Colruyt Group maakt de winkelkar weer betalend

Het is al jaar en dag een van de meest herkenbare zaken van Colruyt Group-winkels: de karretjes hebben jouw muntje niet nodig. Je kan ze vrij gebruiken en terugzetten. Dat is niet alleen een heuse jaarlijkse besparing voor de winkels maar ook een blijk van vertrouwen in klanten.
Net dat muntje staat centraal bij een nieuwe groepscampagne ten voordele van de Belgische Federatie van Voedselbanken. Want van 9 tot en met 22 oktober wordt de kar voor klanten van Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Bio-Planet en Collect&Go opnieuw betalend. Of toch vrijwillig. Op alle karren is een barcode te vinden die je kunt scannen aan de kassa. Daarmee stort je 2 euro of meer. Een kleine geste maar een groot gebaar voor de Voedselbanken.
De campagne werd volledig in-house gecreëerd door Marketing Communication Services, het bureau van Colruyt Group, waar alle campagnes voor de verschillende merken gemaakt worden en waar sinds dit voorjaar extra creatief directie-talent aan boord is. “Het is ontzettend fijn om zo close met onze partners te kunnen werken binnen Colruyt Group die vanuit haar waarden heel duidelijk staat voor het maken van een positief verschil. Zeker wanneer effectieve creativiteit wordt aangemoedigd op elk moment van het creatieproces,” zegt creatief directeur Kenny Vermeulen.
De inzamelactie wordt ondersteund in de winkels op affiches en digitale schermen aan de kassa’s en wordt verder uitgerold via de vaste kanalen van de verschillende winkelformules: de populaire promofolder, newsletters en social media. Ook enkele ambassadeurs van de Colruyt Group-merken zetten hun bereik en goodwill in voor deze inzamelactie.
“We wilden het dit jaar anders aanpakken, om meer Belgen te bereiken en overtuigen een schenking te doen. Met een derde van de markt in handen heeft Colruyt Group de schaalgrootte om écht impact te hebben. We hebben meer dan 35.000 karren van een caddyflap voorzien. Echt in your face, zodat klanten onze boodschap niet kunnen missen,” vertelt Caroline D’haens, corporate marketeer bij Colruyt Group. Vrijwilligers van de Voedselbanken vertellen over de campagne aan de ingangen van de winkels op drukke momenten. Een persoonlijke aanspreking doet nog steeds wonderen bij het overtuigen van mensen. Ook alle medewerkers van Colruyt Group worden gestimuleerd om hun steentje bij te dragen. Zij kunnen van hun kant 2 euro toevoegen aan hun lunch in de kantoorgebouwen of gewoon tijdens het boodschappen doen.
Colruyt Group organiseert deze jaarlijkse inzamelactie voor klanten en medewerkers als extra steuntje in de rug voor de Voedselbanken. Broodnodige steun, voor meer dan 200.000 Belgen in kwetsbare situaties die maandelijks geholpen worden door de Voedselbanken. Marc Mertens, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken, besluit: “Het voedsel dat de winkels van Colruyt Group schenken is voor ons van cruciaal belang. We waarderen hun unieke aanpak om ons elke dag opnieuw van die nodige voedingsproducten te voorzien. Hiermee kunnen wij mensen in een kwetsbare situatie substantieel helpen. Maar daarnaast hebben we ook financiële middelen nodig, om onze werking te financieren en aanvullende producten aan te kopen. We juichen het dan ook toe dat Colruyt Group deze actie organiseert en klanten via hun winkelkarretje een schenking kunnen doen. We zijn ervan overtuigd: deze actie wordt een succes.”
Credits:
Client: Colruyt Group
Client contacts: Caroline D'haens, Geert Vyls, Lisa Colruyt, Charlotte Lindemans
Agency: MCS (Marketing Communication Services)
Creative Director: Kenny Vermeulen
Strateeg: Dieter Riemaeker
Account Director: Nico Cornelis
Account Manager: Florence Roelstraete
Concept Team: Els Verhofstede, Pierre Amerlynck en Lennie De Troyer
Copy en design Team: Karen Lamberts, Stijn Van Belle en Floris vanden Berghe Retoucheur: Joyce Vanhoutte
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]