Creative Belgium Awards: de voorzitters (en hun visieteksten)

Het is elk jaar weer uitkijken naar de samenstelling van de jury's de Creative Belgium Awards. Het is weer zover: Creative Belgium heeft alvast zijn juryvoorzitters te pakken.
Direct, Film, Press, Outdoor, Radio & Audio : Jeroen Bostoen, creative director TBWA Brussels.

Jeroen Bostoen
Brand Experience, Digital, Media, PR: Manuel Ostyn, creative director Wunderman Thompson.

Manuel Ostyn
Design: Sebastien Greffe, design director WeWantMore.

Sebastien Greffe
Creative Data, Integrated, Innovative & GP for Good: Valentina Culatti, director Creative Shop Northern Europe bij Facebook.

Valentina Culatti
Jeroen Bostoen en Manuel Ostyn penden alvast elk een visietekst neer. "We hebben het misschien wel te weinig over 'het werk," zegt Jeroen Bostoen. "Over onze cultuur. De cultuur, de chaos, ’t bordel waarin een geweldig idee tot leven komt. De energie die er is als er een idee ligt dat anders is, dat nieuw is. ’t Zottekot dat losbreekt als ze horen op den buro dat er daar weer eentje ligt. ‘t Ganse theater aan drama, vooruit en achteruit dansen, de euforie, de miserie en ….geluk! Awel dat werk gaan we zoeken. ‘t Genre werk dat ons zot maakt, dat ons die barricade opduwt, hey hier zie, dat is ’t, dat is ons werk! Werk dat werkt voor een merk, dat gemaakt is met de klant en dat mensen gezien hebben of moeten gezien hebben! De outdoor die je deelt op instagram, de spotdieikwilhoren in de auto om die ernadoorte vertellen en hoeveel mensen zouden er al niet staan schaatsen hebben in deliving? We kunnen uren filosoferen met en zonder de klant, schrik laten regeren en excuses verzinnen om god weet welke reden, maar wat is ’t werk dat hangten blijft hangen? ’t Is aan ons, dus laat ons maar practicen what we preach, we kunnen dat goed! Let’s be brave, we gaan voor het strafste, ‘t beste, ‘t grootse werk. Er zitten er daarbuiten bitterweinig te wachten op wat een Merk zegt, dus laat ons maar 'het werk' belonen dat er meer dan ooit voor de mensen was, het werk dat mensen even liet lachenen of courage gaf..."
Manuel Ostyn heeft het in zijn visietekst over 'mentale eelt'. "Als er weer eens een geniale campagne het daglicht niet ziet omwille van een minder geniale dwaling noemen we dat bij Wunderman Thompson ‘mentale eelt kweken’," legt hij uit. "Een kunst die helaas noodzakelijk is om bij zinnen te blijven in het vak, of moet je er net zwakzinnig voor zijn? Want wat dacht je van een geniale campagne die het daglicht niet ziet… waar een andere creatief een jaar later 10 leeuwen mee wint, met een budget dat meer op een prijzenpot van Euromillions lijkt… en uiteraard voor een minder relevante klant. Da’s creatief vloeken als een zwakzinnige, en dan zachtjes toedekken met een knus laagje mentale eelt. Het zijn die zwakzinnigen waar ik naar op zoek ben voor m’n jury. Creatieven die voldoende mentale eelt hebben om de jaloezie die ontstaat bij het zien van een straffe campagne vakkundig om te buigen naar een positief waardeoordeel. Maar ook voldoende mentale eelt om niet blindelings alle categorieën én subcategorieën overboord te gooien bij het zien van een weliswaar geniale campagne. We zijn een klein landje waardoor subcategorieën al eens op één hoop gegooid worden. Maar we moeten in staat zijn te jureren zonder te vergelijken over categorieën heen. En laten we vooral de straffe campagnes waar klanten écht iets aan gehad hebben appreciëren. Dan appreciëren klanten ze ook meer, en dat scheelt weer wat mentale eelt in de toekomst."
Entry website: creativebelgium.awards
Key dates
15 March: Extended Entry Deadline
1 April: Final Entry Deadline
26-30 April: Live Judging
11 May: Shortlist announced
28 May: Creative Belgium Awards Show
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]