Crisis? What crisis?  

Communication / News

Geopolitieke en handelsconflicten, AI, regeringen en bedrijven in besparingsmodus – en ondertussen: probeer maar eens een tafeltje in een duur restaurant te reserveren. Crisis? What crisis? We vroegen het deze zomer aan mensen die het kunnen (of zouden moeten) weten, vier antwoorden bereikten ons voor de deadline.  

Beschouwen jullie de communicatiesector als crisisgevoelig? 

Jonas De Wit, co-founder en ceo Lucy: “In tijden van onzekerheid worden marketingbudgetten vaak als kost gezien, en dus gereduceerd of zelfs bevroren. Al vaak is bewezen dat merken die blijven investeren in hun communicatie in tijden van onzekerheid sterker uit elke crisis komen. Toch wint het kortetermijn cashflowbeheer het nog vaak van langetermijn brandbuilding. Na een voorzichtig Q1, met pitches en aanbestedingen en 20 bureaus die op hetzelfde contract aasden, zagen we een kentering. We krijgen niet langer enkel briefings voor tactische promocampagnes, marketeers begonnen opnieuw te investeren in hun merk op de lange termijn. Met briefings kwamen ook werkbudgetten terug. Het aantal pitches en aanbestedingen stijgt weer fors en we krijgen weer spontaan uitnodigingen van marketeers die op zoek gaan naar een nieuwe partner.” 

Gio Canini, country manager Belgium WPP: “Elke disruptie heeft zijn eigen verhaal. Voor veel merken gaat technologische innovatie hand in hand met differentiatie en relevantie. Bedrijven die dat als kernambitie zien, slagen er beter in om door crisissen te navigeren. Wij positioneren ons als hun ‘partner in crime’. Complexer zijn crisissen die ontstaan door politieke willekeur, plotse handelstarieven, nieuwe moraliteit of regelgeving die onder druk van lobbygroepen wordt ingevoerd en commerciële communicatie beperkt. Zulke uitdagingen overstijgen het marketingbudget en raken de bredere bedrijfscontext. In die gevallen ondersteunen wij klanten door als hoeder van hun merkkapitaal op te treden en het DNA dat hen uniek maakt te bewaken.” 

(...)

Lees het volledige artikel in het nieuwste magazine of op pub.be