DDB en Belgium Rugby spelen Fortnite in het echt

Crea

Een groot kampioenschap is altijd het ideale moment om nieuwe leden te rekruteren, en dat is voor Belgium Rugby niet anders. Met het WK in Frankrijk in het vooruitzicht zocht de organisatie een manier om hun sport in de kijker te zetten. Daarom ging DDB aan de slag met datgene wat kinderen het liefst doen: gamen. Het bureau gaf hen de mogelijkheid om hun favoriete spel, Fortnite, in het echt te spelen.

In tegenstelling tot pakweg voetbal heeft rugby geen bekende spelers die als levend reclamebord voor de sport kunnen dienen. Daarom is DDB op zoek gegaan naar een uithangbord in de leefwereld van kinderen, de gamewereld, en belandde zo bij het gigantisch populaire spel Fornite. Daarin zitten een hele hoop moves en skills die heel hard lijken op bewegingen uit het rugby. DDB vermengde de fysieke wereld met de virtuele en ontwikkelde, in samenwerking met rugbycoaches, een op Fornite geïnspireerde training. Bepaalde gamingelementen werden ook tot leven gebracht. De 'glider' waarmee je uit de bus springt, werd een weerstandparachute, de 'chest' werd een opslagkist en in plaats van een bal gebruikten kinderen het typische dynamiet of gooiden ze met kippen. Op de training werden ze bovendien verrast door de komst van hun favoriete influencers, Meester Juan en Steve Brada. In samenwerking met hen creëerde DDB long-form content die kijkers warm maakt om deel te nemen aan de Trial Day van Belgium Rugby op 16 september. Naast de long-form content werden ook nog video’s gemaakt voor TikTok en video’s gericht naar ouders. Wie wil, kan zich nog inschrijven voor de Trial Day via tryrugby.be.

@meesterjuan

Publiciteit - #BELGIUMRUGBY #SpeelRugby

♬ origineel geluid - Meester Juan - Meester Juan

Credits

Client: Belgium Rugby
Client contacts: Thibaut André, Amandine Briquet, Michel De Baets, Guy Geerts, Arvid Leyman, Mathias Rondou
Agency: DDB Brussels
Creative Director: Kwint De Meyer
Creatives: Thomas De Boeck, Jannis Min Jou
Managing Director: Maarten Vanthemsche
Account: Renaat Delporte, Marine Gasztonyi
Strategy: Fiona Boyle, Coline Ledroit
PR: Reputation – Nell Dumortier, Jeroen Van Es
Director & editor: Joris Van De Kerckhove
Production: Make – Elien De Brouwer, Shana Duprez
Talent: Steve Brada, Meester Juan
Props: De Kwekerij