Wat zijn belangrijkste trends in stockfotografie?

Stockfotografie heeft de afgelopen jaren een imago gekregen van voorspelbaarheid en eenheidsworst; het tegenovergestelde van creativiteit. Volgens Adobe is het omslagpunt hierin bereikt. Dankzij nieuwe technologieën en platformen zal stockfotografie het suffe imago van zich afschudden. Dit jaar zijn er vijf belangrijke trends te bespeuren in stockfotografie:
1. Machine learning gaat een grotere rol spelen
Bij machine learning denk je misschien aan zelfrijdende auto's of chatbots, maar er zijn ook eenvoudigere, dagelijkse toepassingen. Bij het zoeken naar stockfoto's bijvoorbeeld zal machine learning een grotere rol gaan spelen; gebruikers worden effectiever en persoonlijker geholpen bij het vinden van de juiste afbeelding. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar vergelijkbare afbeeldingen en autofill-opties tijdens het invoeren van trefwoorden.
2. Helikopterview
Door de opmars van drones worden beelden van bovenaf populairder. We kunnen nu invalshoeken kiezen die voorheen onmogelijk waren. De creatieve mogelijkheden van deze nieuwe perspectieven zijn nog lang niet uitgeput; de verwachting is dan ook dat de helikopterview in 2017 zal worden aangevuld met andere beelden van bovenaf, met creatieve invalshoeken.
3. 3D
3D-tools en -designapplicaties worden steeds populairder en eenvoudiger te gebruiken. Dankzij Adobes Project Felix raakt een groeiend aantal designers bekend met 3D; ook als het gaat om stockfotografie zal er daarom een steeds grotere vraag zijn naar 3D-beelden.
4. Digitale kunst wordt verfijnder
Veel artiesten grijpen terug op ambachtelijk werk, in een reactie op de digitalisering. Hoe paradoxaal het ook klinkt; juist het digitaal bewerken van dit beeld helpt artiesten om realistische, verfijnde en gedetailleerde werken te maken. Door gebruik te maken van responsive pennen kunnen artiesten bijvoorbeeld penseelstroken en texturen aanbrengen die realistische afbeeldingen verrijken.
5. Visuele storytelling
Een afbeelding of korte video heeft net zo veel potentie om een verhaal te vertellen als lange lappen tekst - mits het beeld het publiek aanspreekt. Storytelling vindt steeds meer plaats over meerdere assen; niet voor niets nemen steeds meer organisaties, naast woordvoerders, ook ‘beeldvoerders’ in de arm.
Met nieuwe tools, andere verwachtingen en een groeiende focus op betekenis hebben designers in 2017 meer vrijheid en flexibiliteit om echte, oprechte verbindingen te maken met de doelgroep - gebaseerd op authenticiteit en emotie.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]