De kracht van radio: van briefing tot ROI (case Manutan)

{PARTNER CONTENT}
De kracht van radio(reclame) is zo vanzelfsprekend dat we er soms gewoon aan voorbijgaan. Daar wil men bij regie Var iets aan doen. Hoe uit de return on investment van radioreclame zich in de hele ontstaansgeschiedenis van een spot? Wij zochten naar antwoorden bij Manutan, Van de Laar | Van Efferen Studio's BV en Mediaplus
Wat was de doelstelling die de campagne wilde bereiken?
Nadine Schreurs (Manutan): "We wilden de naamsbekendheid van Manutan vergroten en vertellen wat Manutan is. Met twee verschillende commercials, zodat we de breedte van onze productgroepen kunnen overbrengen (kantoor, magazijn en buitenterrein / hygiëne, veiligheid en gereedschap).
Vanwaar de keuze voor radio?
Magali De Clerq (mediabureau Mediaplus): "We hebben aanbevolen om de focus te leggen op radio. Vooral door de doelgroep (B2B) van Manutan en door het feit dat ze hun merkbekendheid wilden verhogen, mede via herhaling. We hebben dus een paar radiogolven gepland, verspreid over het jaar. De Var-zenders waren het meest interessant op de B2B-doelgroep. Vooral Studio Brussel, gevold door MNM en Radio 1.
Wat was voor het productiebedrijf specifiek aan deze spotjes?
Paul van Efferen (Van de Laar | Van Efferen Studio'): "De naamsbekendheid van Manutan was te laag. Als je iets zingt, blijft het beter hangen. En dat werkte: de naamsbekendheid was flink gestegen na uitzending van de campagne. We maakten vooraf een demo, zoals we dat altijd doen, zodat je meteen kan horen hoe een en ander gaat klinken. De muziek werd speciaal voor deze spot geschreven, het koortje maakte het helemaal af. De jingle hebben we zowel in het Nederlands als in het Frans gezongen en de teksten zijn in drie taalvarianten door native stemacteurs verzorgd."
Kunnen jullie iets zeggen over de resultaten van deze campagne?
Nadine Schreurs: "De resultaten zijn na twee jaar zeer goed: wij hebben onze naamsbekendheid binnen de BtoB-doelgroep (secundair 30-59 S1 t/m S4) van 4 naar 14% kunnen vergroten. Dat komt overigens niet alleen door radio, maar door de combinatie van verschillende media."
Waar ligt voor jullie de kracht van radio(reclame)?
Nadine Schreurs: De kracht van radio (audio) zit volgens mij in het snel bereik opbouwen tegen relatief lage kosten, in combinatie met onlinevideo (visueel) op YouTube en LinkedIn. Dat versterkt elkaar! Daarnaast ondersteunen we dit met pr-artikelen en een samenwerking met De Vlaamse Ondernemer. En de VRT- zenders? Logisch, aangezien de doelgroep toch iets ouder en serieuzer is en de inkopers die wij zoeken ook..."
Paul van Efferen: "De bijdrage aan de naamsbekendheid. In een radiocommercial kun je ook veel gevoel kwijt, zodat je mensen raakt. Nadine Schreurs heeft zelf radio-ervaring ze wist precies wat kon werken en wat niet. En Manutan is natuurlijk een leuk bedrijf. Hun service is goed, we bestellen er nu zelf geregeld iets!"
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]