Derde editie Top 500 Cross-Border Retail Europe

News / Research / Retail

Cross-Border Commerce Europe heeft de derde editie van de "TOP 500 Cross-Border Retail Europe" klaar. Dat is de jaarlijkse ranking van de TOP 500 beste Europese cross-border online shops.

De totale online EU cross-border markt in 2020 vertegenwoordigt een omzet van €146 miljard (exclusief reissector), een recordstijging van 35% tov 2019. Ikea behoudt de leidende positie in deze derde editie van de "TOP 500 Cross-Border Retail Europe" met een totale omzet van €53,25 miljard. De H&M-groep staat als multichannel retailer met drie merken in de TOP 10 en beklemtoont hiermee haar succesvolle online cross-border strategie.

De ‘TOP 500 Cross-Border Retail Europe' is een volledige compilatie van cross-border gegevens van de websites van Europese retailers. De ranking wordt verkregen door de afweging van vier parameters:

  • De online cross-border verkopen in Europa (16 landen binnen West-Europa – incl UK en Scandinavië)
  • SEO-indicatoren voor cross-border prestaties
  • Een cross-border score bepaald op basis van het aantal actieve landen
  • Het aantal en het percentage van cross-border bezoekers

In deze ranglijst zijn de TOP 10 retailers “Elite” 2020, de volgende:

- Top 1: Ikea

- Top 2: H&M

- Top 3: Pandora

- Top 4: Smyths Toys

- Top 5: Lego

- Top 6: Nespresso

- Top 7: Expert

- Top 8: Cos

- Top 9: Swarovski

- Top 10: & Other Stories

Voor het eerst bestaat deze TOP 10 uitsluitend uit omnichannel retailers. De nieuwkomers zijn Swarovski, Pandora, Expert, Cos en & Other Stories. Verlaters zijn pure e-commerce spelers marketplaces Zalando en Vivino, evenals C&A, Zara en TomTom.

De online B2C-omzet groeide in 2020 met 24% tot € 573 miljard. In 2020 bedroeg de omzet uit cross-border e-commerce (exclusief reizen) € 146 miljard in Europa; een recordstijging van 35% ten opzichte van 2019. De cross-border online verkoop deed het beter dan de totale online verkoop. De belangrijkste oorzaak van deze bijzondere prestatie is de impact van het coronavirusDe TOP 500 Cross-Border Retail Europe "made in Europe" genereert € 53,25 miljard binnen de EU16, wat neerkomt op een marktaandeel van 61% van de totale cross-border e-commerce markt met een omzetstijging van 34% in vergelijking met 2019 .

Binnen de TOP 10, goed voor 22,2% van de TOP 500-verkopen, handhaaft Ikea dus zijn leidende positie en realiseerde het een cross-border omzet van € 5,1 miljard, een stijging van 11% ten opzichte van 2019. De H&M-groep neemt een leeuwendeel in handen met zijn drie hoofdmerken H&M, Cos en “& Other Stories”. De H&M webshop heeft gemiddeld 90% cross-border bezoekers en behaalde in 2020 bijna € 4 miljard cross-border omzet buiten Zweden. H&M laat met “& Other Stories” zien dat een online cross-border expansiestrategie sterker presteerde dan nieuwe winkelopeningen. “& Other Stories” heeft 74 winkels in 22 markten en e-shops in 33 landen.

De impact van Covid-19

Omdat niet-essentiële winkels tijdens de lockdown sloten, wendden retailers zich massaal tot het internet, waarbij ze prioriteit gaven aan de uitbreiding van cross-border handel via online winkels. Omnichannel retailers zagen gemiddeld een stijging van 45% (zelfs +70% in kwartaal 4 van 2020) in de online handel. Desalniettemin verloor mode als grootste productcategorie (de helft van de TOP 500 zijn online modewinkels) 15% omzet (online en fysieke winkels) over 2020. De enorme toename van online kon de lange lockdown-sluiting van de winkels niet compenseren. De voedingswinkels verhoogden hun totale omzet (online en fysieke winkels) met 10% ten opzichte van 2019.

67% van de Europeanen waardeert het gemak van cross-border e-commerce. Brexit en de verspreiding van het Coronavirus bevestigden een mooie toekomst voor cross-border e-commerce in Europa. "Ik wil onze marktonderzoekspartners FedEx Express en Worldline bedanken, die met ons onderzoeksteam samenwerken voor de derde editie van deze studie. Het illustreert de cross-border strategiëen van de beste Europese spelers op het gebied van grensoverschrijdende e-commerce en stimuleert de hele sector", concludeert Carine Moitier, de oprichtster van CBCommerce.eu.