Eerste editie van Visual Disruption Day kondigt nieuw tijdperk aan in visuele communicatie

Agenda / Communication / News

  • 20/11/2025
    10:00 - 00:00
  • FOMU Antwerpen, Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen

Op donderdag 20 november 2025 vindt in FOMU Antwerpen de allereerste editie van Visual Disruption Day plaats. 

Centrale vraag: wat als beelden niet bevestigen of geruststellen, maar juist ontregelen en zo aanzetten tot een andere mindset? Wat betekent dat voor je boodschap, je publiek en je rol als communicator, strateeg of verbeelder? En wat met AI versus menselijke creativiteit? De toekomst van visuele identiteit? Ons brein dat disruptieve beelden verwerkt en betekenis geeft? 

Visual Disruption Day brengt een aantal blikverruimers samen uit verschillende sectoren. Juist in die kruisbestuiving ontstaan antwoorden van onder meer: Sarah Vandeursen (televisiemaker), Stijn Gansemans (creative consultant), Frederik Vercruysse (fotograaf), Stijn Cox (CEO Havas Belgium – Boondoggle Havas), Nona Demey Gallagher (theatermaker, regisseur en performer), Frederik De Bosschere (technologie-expert, strateeg bij In The Pocket en podcast host), Joris Van de Moortel (multidisciplinair kunstenaar), Johan Wagemans (hoogleraar experimentele psychologie, KU Leuven), Klaartje Galle (Chief Creative Officer, VML Belgium), The Brand Guys (Yuri Vandenbogaerde en Dries Henau), Usman Abdul (regisseur en creatief directeur), Sara Geris (Corporate Communications Director Beaulieu International Group) Otis Verhoeve (grafisch en letterontwerper), Dennis Lippens (medeoprichter Lean Mean Learning Machine), Hans Buyse en Jan De Loore (founders AI Candy) en Bouke Zoete (creatief directeur Bigtrees). 

Wedstrijd voor beeldmakers met lef 

Parallel aan het event loopt de internationale open call Visual Disruption Image 2025, een wedstrijd voor beeldmakers, kunstenaars, ontwerpers, activisten en creatieve denkers. 

Inzendingen, nieuw of bestaand werk, moeten visueel krachtig zijn, een heldere boodschap uitdragen en aanzetten tot denken, discussie of verandering. Wat moet er vandaag dringend in beeld worden gebracht en ontwricht? Het gebrek aan verbeelding zelf? Of misschien de dominante visuele verhalen over klimaat, technologie, kunst, macht, identiteit of publieke ruimte? Wat zie je nergens, maar zou nu wél zichtbaar moeten zijn? 

Deze wedstrijd daagt je uit om één krachtig beeld te creëren dat dominant visueel denken op z’n kop zet. Of het nu gaat om fotografie, collage, AI-art, illustratie of mixed media, het doel is helder. Eén beeld. Eén inzending. Maximale impact. 

Belangrijke data 

  • Inzendingen open: 1 juli 2025
  • Deadline: 1 november 2025
  • Bekendmaking winnaars: 20 november 2025 tijdens Visual Disruption Day 

Prijzen 

  • The Visual Disruption Award – € 1000 Gekozen door een vakjury onder leiding van voorzitter Bouke Zoete
  • The Collective Eye Award – € 250 Gekozen door het publiek tijdens Visual Disruption Day 

➡️ Een Full Day Pass voor Visual Disruption Day 2025 kost € 320. Tickets en meer info op http://www.visualdisruptionday.com/.