Einde van storytelling: tijd voor storydoing

Communication / News / Sustainability

“Dit is niet zomaar een nieuwe regulering, maar een echte verandering van de spelregels,” vat Caterina Occhio, duurzaamheidsexperte en voormalig kaderlid bij de EU en de VN, het samen. De Europese richtlijn over milieubeweringen verplicht merken vanaf 2026 om claims als ‘CO₂-neutraal’ of ‘biologisch afbreekbaar’ te bewijzen én te laten verifiëren door een onafhankelijke partij. Een kans voor merken om het vertrouwen van consumenten terug te winnen. Hoe bereid je je daarop voor? Samen met Caterina Occhio verkennen we hoe je van deze verplichting een troef maakt. Zoals Vivienne Westwood zei: “Buy less, choose well, make it last.” 

Hoe reageren marketeers op deze nieuwe regelgeving?

Caterina Occhio: “Ik heb het gevoel dat veel mensen in de sector liever de ogen sluiten. Ze lijken de komende veranderingen bewust te negeren, in de hoop het probleem pas aan te pakken wanneer het onvermijdelijk wordt. Die afwachtende houding kan hen duur komen te staan, want voldoen aan de nieuwe regels vraagt tijd, middelen en een echte herziening van de huidige praktijken.”

(...)

Lees het volledige artikel in het laatste papieren nummer van PUB Magazine of op Pub.be