Eventattitude legt de boeken neer

Communication / News

Niet elk bericht dat we schrijven naar aanleiding van wat in de communicatiesector gebeurt naar aanleiding van de uitbraak van het voronavirus is #positivecoronews. Eventattitude gooit de handdoek in de rug en kiest voor het faillissement. "«Het was al 19 jaar… dat het moeilijk was voor ons. Heel jong en onervaren in het begin… weinig kapitaal… in een seizoensgebonden sector zonder recurrerende zaken… met een rol als pionier die ons verplichtte om het wiel elke week opnieuw heruit te vinden… systematisch gekopieerd door onze meedogenloze concurrrentie deze laatste jaren… niets is simpel geweest voor ons, integendeel,” zegt Emmanuel Paul, managing director van het bedrijf dat hij in de lente van 2001 met Raphaël de Borman, Arnaud Woitrin en Gauthier van der Straten lanceerde. “Wij hebben ons beroep uitgevonden en deze sector gecreëerd in België… we hebben er geschitterd en zijn lang de enigen op de markt geweest. Voor die reden zagen sommigen ons sterker dan dat we werkelijk waren. Diegenen die ons echt goed kennen, zullen niet verrast zijn door deze situatie, we strijden al minstends 6 à 7 jaar voor de overleving van het bedrijf. In deze zin is deze beslissing bijna een opluchting…

Gaëtan de Borman – die in het bootje is gestapt in 2004 om 3 jaar later partner te worden – voegt toe : “Er is uiteraard verdriet, maar boven alles is er vreugde en een zekere vorm van trots. We hebben ongelooflijke projeten op poten gezet in meer dan 20 landen… geïnnoveerd gedurende 19 jaar… talrijke nieuwe en unieke toestellen gelanceerd die veel in onze sector hebben betekend… die onze afdruk heeft geplaatst op festivals, beurzen, sportieve evenementen, personeelsfeesten,… noem maar op. In mijn expertise van het meubilair en de hardware heb ik mij kunnen smijten in de zotste projecten. Deze uitdaging had geen enkel ander bedrijf mij kunnen aanbieden. Het was nooit een uitgemaakte zaak… vaak heel moeilijk, maar uiteindelijk heb ik me enorm geamuseerd!” Florence Quetstroey – operations director en partner sinds 2018 – vult aan : “Ik ben droevig maar gelukkig. Gelukkig bij het herlezen van alle erg positieve feedback van onze klanten deze laatste maanden: we hebben kwaliteit geleverd tot het einde, in lijn met ons DNA en met onze waarden. Gelukkig over de manier waarop we het menselijke luik hebben aangepakt. Het team was zich ten volle bewust van onze uitdagingen en moeilijkheden, we hebben steeds de transparantie en eerlijkheid vooropgezet. Net voor het einde hebben we een reeks workshops in samenwerking gecreëerd, zodat iedereen zo goed mogelijk gewapend is voor het vervolg. Dit bewijst de ongelooflijk menselijke ervaring die Eventattitude voor ieder van ons betekent heeft.”

Op de vraag van wat er gebeurd is, wat de situatie heeft veroorzaakt, antwoordt Emmanuel Paul: “Wanneer onze advocaat mij een lijst van onze moeilijkheden vroeg, heb ik een pen bovengehaald… en heb ik een roman in verschillende boekdelen geschreven. Maar serieus, het is erg moeilijk om één of enkele doorslaggevende feiten te isoleren, we zullen er waarschijnlijk een beter zicht hebben binnen 2 à 3 jaar met een meer nuchtigere kijk op de zaak… maar indien we verplicht zouden moeten antwoorden, zou ik zeggen dat de financiële kwetsbaarheid, het gebrek aan visie, het verlies van competenties, de commerciële zwakte en een slechte marketing onze val hebben versneld deze laatste jaren. Maar ik geloof dat de echte vraag is hoe we het zo lang hebben kunnen ‘rekken’. En hier is het antwoord echt duidelijk en in één woord: de passie. De passie voor ons beroep, voor onze ‘love brand’ en voor de projecten.» 

De drie bekijken op dit moment welke mogelijkheden zich aandienen voor hun kennis en hun ervaring. Alvorens de bladzijde om te slaan, wenst Emmanuel Paul af te sluiten: “We wensen onze oprechte excuses aan te bieden aan onze partners aan wie we schulden achterlaten… wij hebben dit geval meerdere malen gekend in onze geschiedenis en hebben er alles aan gedaan om hen dit te besparen. We wensen ook oprecht citydev.brussels te bedanken – die ons met open armen hebben ontvangen in Brussel – en onze raad van bestuur voor de welwillende begeleiding. En uiteindelijk en vooral, bedankt aan onze trouwe en loyale klanten om niet te gaan voor de laagste prijs, maar om daarentegen kwaliteit, service en de relatie te waarderen.»